تالار گفتمان اسکریپت دات کام

نسخه‌ی کامل: نگارش مناسب چکیده و جذب خواننده به سوی مطالعه کامل مقاله
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
نگارش چکیده مقاله به عنوان شاه بیت یک متن در نظر گرفته می‌شود و فضایی برای جذب نظر مخاطبان بسیار کارآمد است. مخاطبان با خواندن چکیده مقاله، تصمیم به مطالعه یا عدم مطالعه کل نوشته می‌کند. معمولا حدود 200 واژه برای نوشتن این قسمت مجاز می‌باشد که باید به ذکر نکات اصلی پرداخت و ارزشلینک قابل نمایش نیست . لطفا ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید خود را به خوبی بیان نمود و همچنین باید به گونه‌ای ذکر شود که ذهن مخاطب را به خود درگیر کند که نویسندۀ این متن چگونه به این یافته‌ها دست یافته است و چه نتیجه گیری سودمندی را ارائه خواهد داد.
 
شناخت مخاطبین عام و خاص

مخاطبان نقش بسیار مهمی در طریقه نوشتن یک متن را ایفا می‌کنند. خوانندگان می‌توانند شامل مخاطب‌های خاص و یا عام باشند که در این صورت چارچوب ارائه بحث تعیین می‌شود. بر طبق دامنۀ پژوهش خود که تا چه میزان تخصصی است و با شناخت مطالعه کنندگان اصلی متوجه می‌شوید که تا چه اندازه‌ مجاز هستید به شرح جزئیات بپردازید و سپس باید اقدام به نوشتن متن خود کنید. همچنین این نکته را مد نظر داشته باشید که انتخاب ژورنال، رابطه‌ای نزدیک با مخاطبین‌ شما دارد.
اگر هدف نوشته شما متخصصان هستند، نباید وقت خود را صرف توصیف پیشینه تحقیق خود کنید. در این صورت باید یافته‌ها و برداشت‌های خود را به صورت کامل توضیح دهید و برای این دسته از افراد از دادن توضیحات اضافی اجتناب کنید.
اگر مخاطبان عام هستند، ، باید متن را به گونه‌ای بنویسید که مورد قبول همگان قرار گیرد و بتواند علاقمندان بیشتری را به سمت خود جذب کند. شما باید جزئیات مطالعه را بیشتر شرح دهید و دربارۀ روش‌ها و آزمایش‌های انجام شده اطلاعات بیشتری را ارائه دهید و از این طریق درک بهتر و بالاتری را از پژوهش خود در اختیار سایرین قرار دهید.
 
شناخت مکان زندگی مخاطبان

این که بدانید خواننده یک متن در چه نقطه‌ای زندگی می‌کند، در یک مکان خاص و یا در سطح جهان، کمک بسیار زیادی می‌کند تا در انتخاب مجله چاپ مقاله isi بتوانید مناسبترین انتخاب خود را داشته باشید. همچنین با دانستن این موضوع می‌توانید زبانی مناسب‌تر را برای نوشتۀ خود انتخاب نمایید.
به عنوان یک مثال بارز باید بگوییم که شما در حوزۀ خاصی تحقیق کرده‌اید که مخصوص به یک ناحیۀ خاصی است، به جای آن که نوشته را در یک مجله بین المللی منتشر کنید، باید آن را در یک ژورنال محبوب منطقه‌ای به چاپ برسانید و باید زبان آنها را به خوبی بشناسید.
به عنوان نمونه‌ای دیگر باید گفت که ممکن است یافته‌های‌ شما در مقیاس جهانی قابل استفاده باشند و قصد انتشار در یک ژورنال بین المللی را داشته باشید. در این صورت باید جزئیات بیشتری را در اختیار خوانندگان قرار دهید، زیرا به اطلاعات بیشتری نیازمند هستند تا ساختار نوشته را عمیق‌تر درک کنند.