تالار گفتمان اسکریپت دات کام

نسخه‌ی کامل: مرورگرها در لینوکس
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
آموزش لینوکس اوبونتو
در این قسمت با دو مرورگر معروف فایل در لینوکس آشنا می‌شویم.

۱- مرورگر nautilus

اگر شما از سیستم‌عامل Ubuntu استفاده می‌کنید، مرورگر پیش‌فرض سیستم شما nautilus می‌باشد. برای دیدن محیط مرورگر باید روی home folder در نوار کنار صفحه ubuntu کلیک کنید.

 اموزش لینوکس
مرورگرها در لینوکس – مرورگر nautilus

بعد از اینکه محیط nautilus را فراخوانی کردیم، می‌توانیم با کلیک روی قسمت Computer دایرکتوری‌های سیستم لینوکس خود را مشاهده کنید.

۲- مرورگر konqueror

این مرورگر یک مرورگر همه منظوره می‌باشد مثلاً علاوه بر اینکه مرورگر فایل می‌باشد یک مرورگر وب نیز می‌باشد که عموماً مرورگر پیش‌فرض محیط KDE است .

 اموزش لینوکس اوبونتو
مرورگرها در لینوکس – مرورگر konqueror

آموزش لینوکس اوبونتو : ساختار فایل سیستم در لینوکس
در سیستم عامل لينوكس، ديگر از درايو C و كلا درايوهاي هاردديسك خبري نيست و کاراکتر ”/” جايگزين آنها شده است و دايركتوري‌هاي موجود در اين فولدر، همگي حروفي رمزآلود و سه يا چهار حرفي دارند.

استاندارد ساختار سيستم فايل سلسله‌ مراتب سربرگي لينوكس، (FHS) در سيستم‌هاي عامل لينوكسي و لینک قابل نمایش نیست . لطفا ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید يونيكسي ساختار سيستم‌فايل را مشخص مي‌كند.

در سیستم‌عامل لینوکس و یونیکس کلیه‌ی فایل‌ها و دایرکتوری‌ها در یک دایرکتوری جدا قرار دارند که دایرکتوری ریشه (root directory) نامیده می‌شود و با کاراکتر ”/” می‌توان آن را ردیابی نمود.

در شکل نحوه چینش دایرکتوری‌ها در لینوکس را می‌بینیم و سپس به تشریح هر یک به‌صورت جداگانه می‌پردازیم.

 مرورگر konqueror
آموزش لینوکس اوبونتو – نحوه چینش دایرکتوری‌ها

برخی دایرکتوری‌های مهم بدین صورت توضیح داده می‌شوند:

۱-home/

دایرکتوری home در لینوکس مشابه c:\users در ویندوز هفت و لینک قابل نمایش نیست . لطفا ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید همین‌طور c:\document and setting در ویندوز‌های پیشین مانند xp می‌باشد.

می‌توان به‌صورت home/ وارد دایرکتوری home شد که نشان می‌دهد home زیرمجموعه دایرکتوری ریشه می‌باشد.

دایرکتوری شخصی کاربران در اینجا قرار دارد. به عنوان مثال اگر نام کاربری شما userl است، دایرکتوری خانه شما به‌صورت home/userl/ خواهد بود. دایرکتوری home/user1/ به فایل‌های شخصی، تنظیمات فردی و چیزهای دیگری اختصاص می‌یابد که این کاربر بر روی سیستم ذخیره می‌کند.

نکته : مدیر سیستم (system administrator) می‌تواند آدرس home غیر متداول را به کاربر‌های خود اختصاص دهد.

نکته : دایرکتوری home کاربر root معمولاً به صورت root/ در سیستم تعریف می‌‌شود.

۲-.etc/

این دایرکتوری یکی از اصلی‌ترین مکان‌های مورد مراجعه هر لینوکس کار است. کلیه تنظیمات سیستمی در لینک قابل نمایش نیست . لطفا ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید اینجا قرار می‌گیرند. معمولا هر برنامه در این دایرکتوری برای خود یک دایرکتوری می سازد و تنظیمات مورد پذیرش در کل سیستم را آنجا می‌گذارد.

این دایرکتوری مهم همچنین شامل تنظیماتی است که مربوط به برنامه‌هایی می‌شود که در هر مرحله از بوت شدن سیستم باید اجرا شوند و تنظیماتی که به شکل دوره‌ای برنامه‌هایی را اجرا می‌کنند

این دایرکتوری یک مکان استاندارد برای نگهداری فایل‌های پیکربندی (configuration files) می‌باشد.

از طریق etc/ می توان وارد پوشه etc شد که زیرمجموعه‌ای از فهرست ریشه می‌باشد.

۳-tmp/

این شاخه مکانی برای نگهداری فایل‌ها و دایرکتوری‌های موقت (temporary files) در سیستم می‌باشد که نباید انتظار امنیت یا حتی پایداری داشت. دایرکتوری tmp نیز به‌صورت tmp/ ردیابی می‌‌شود.

۴-var/

این دایرکتوری حاوی فایل‌هایی است که سایز آن‌ها در سیستم ثابت نیست و در حال رشد می‌باشد مانند لینک قابل نمایش نیست . لطفا ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید لاگ‌های سیستم، فایل‌های سرور، ایمیل‌های در حال ارسال و اسناد منتظر پرینت شدن و دیتابیس‌ها.

۵-lib/

usr/lib/

usr/local/lib/

به صورت کلی دایرکتوری‌هایی که مسیر آن‌ها به lib ختم می‌‌شود، مکان هایی برای نگهداری کتابخانه‌ها (libraries) مانند کتابخانه‌های سیستم و کتابخانه‌های application‌ ها می‌باشد.

۶-bin/

usr/bin/

usr/local/bin/

به صورت کلی دایرکتوری‌هایی که مسیر آن‌ها به bin ختم می‌‌شود، محلی برای نگهداری برنامه‌های کاربردی (applications) می‌باشد.

۷-sbin/

usr/sbin/

usr/local/sbin/

به صورت کلی دایرکتوری‌هایی که مسیر آن‌ها به sbin ختم می‌‌شود، محلی برای نگهداری و لینک قابل نمایش نیست . لطفا ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید برنامه‌های کاربردی سیستم (system applications) می‌باشد.

در اینجا می‌خواهیم به چند نکته در نامگذاری فایل‌ها و دایرکتوری بپردازیم.

۱. نام فایل می‌تواند تا ۲۵۵ کاراکتر یا بیشتر در برخی از type‌های فایل سیستم باشد.

۲.در نام گذاری فایل‌ها همه‌ی کاراکتر‌ها قابل قبول هستند بهجز ”/” البته بهتر است از برخی از علایم و نشانه‌ها که در نام گذاری فایل‌ها منطقی به نظر نمی‌رسد اسفاده نکنیم.

۳.نام‌ها در لینوکس کاملاً sensitive case هستند یعنی LINUX، Linux، LInux، LINux و linuX کاملاً متفاوت هستند.

Copy و move‌کردن در محیط گرافیکی Nautilus
دو روش برای جابجایی فایل‌ها در محیط Nautilas وجود دارد که در زیر آن‌ها را شرح می‌دهیم.

۱. کشیدن و رها کردن

برای حرکت (move) کردن یک فایل یا دایرکتوری و یا Aplication‌ های سازگار با محیط Gnome می‌توان آنرا کشید و به محل مورد نظر انتقال داد .اگر بخواهیم آن فایل را کپی کنیم باید بعد از انتخاب فایل مورد نظر کلید Ctrl را هم روی کیبورد فشار دهیم تا زمانی که فایل را رها می‌کنیم.

۲. وقایع کلیک ماوس

برای این کار کافی است که روی فایل موردنظر کلیک راست ماوس را فشار داده و گزینه‌ی موردنظر را انتخاب کنیم.