تالار گفتمان اسکریپت دات کام

نسخه‌ی کامل: طراحی سایت و راه اندازی پورتال
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
شاید در نظر اول تفاوت خاصی میان لینک قابل نمایش نیست . لطفا ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید  و طراحی پورتال وجود نداشته باشد و اکثر کاربران هر دوی این ها را به یک چشم ببینند،اما واقعیت این است که تفاوت های بسیاری میان یک وب سایت به این صورت متداولی که مشاهده میکنیم وجود دارد.اما واقعا چه ویژگی هایی یک نشانی در دنیای وب را متمایز نموده و عنوان پورتال را بدان میبخشید؟ یک وب سایت معمولی از داشتن چه ویژگی هایی محروم است که به سبب آن نام پورتال بدان اطلاق نمی‌گردد؟
پورتال و ویژگی‌های متمایز کننده آن
برای تفهیم وجه تمایز میان پورتال بهتر است بحث را با یک تعریف کوچک در مورد کارایی پورتال آغاز کنیم. پورتال را میتوان به يک رايانه شخصی و خانگی تشبیه نمود که اطلاعات و خدمات گوناگونی را در آن واحد بصورت نظام مند و در یک چهارچوب در اختیار کاربر قرار می دهد.
همین اتفاق در يک صفحه وب بصورت واحد و خوش ترکيب میفتد و مجموعه ای از امکانات را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.به عبارتی دیگر پورتال صفحه وب واسطي است که امکان دسترسي سریع به تمامی مواردی که کاربر، براي انجام وظيفه يا خواسته‌اش نياز دارد بدون لحاظ کردن محل جغرافیایی وی، فراهم مي‌کند.شاید بهترین مثالی که می‌توان برای یک پورتال کاربری زد، یاهو بهترین باشد!
لینک قابل نمایش نیست . لطفا ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید



[تصویر:  portal7.jpg]

یک کاربر با ثبت نام در یاهو و سپس با هربار ورود به پنل کاربری اش به مجموعه ای از خدمات نظیر سرویس ایمیل، سرویس های خبری و… دست پیدا میکند، سرویس هایی که همگی در یک قالب و چهارچوب عرضه شده و از یک قسمت مدیریت می‌شوند.
پورتال دقیقا چیست؟
اگر تاکنون با این تعاریف به ذهنیت خاصی در مورد پورتال و کاربردهای آن دست نیافته‌اید اجازه بدهید تا تعریف دیگری برای آن ذکر کنیم.
پورتال را می‌توان درگاهی به دنياي سایبری عنوان کرد که امکانات زیاد و عدیده‌ای را برای کاربران به ارمغان می‌آورد، همانند : جست‌وجو و يا خريد (مثلا يک کتاب)، دسترسي به حساب بانکي و…
یک پورتال در واقع تمام این امکانات را از طريق درگاهي واحد براي کاربران خود فراهم مي‌آورد و دست یافتن به تمامی این آیتم‌ها به ساده ترین روش ممکن صورت می‌پذیرد.
لینک قابل نمایش نیست . لطفا ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید



[تصویر:  what-is-web-portal.jpg]

تجمع اطلاعات و متمرکز شدن آن‌ها در یک محل، هدف‌دار بودن و مدیریت سریع و آسان سرویس‌های مختلف را می‌توان از جمله مهمترین ویژگی‌های یک پورتال دانست
همچنین در مورد تفاوت اساسی پورتال و یک وب سایت معمولی باید بدانید که از جمله آیتم هایی که پورتال را از يک سایت متمایز میکند دارا بودن درگاه ورود منفردي است که از طريق آن مي‌توان به مجموعه منابع مرتبط با پورتال دست يافت.
شاید آغاز زمان استفاده از پورتال را بتوان تاریخی دانست که دیگر نیازی نبود تا به منظور کار کردن با يک نرم افزار، از سایر برنامه ها خارج شویم، بدین معنی که امکان استفاده همزمان از چندین نرم افزار در یک قالب فراهم شده بود.
از نقطه نظر تخصصی دسته بندی خاصی برای کاربران وجود دارد و تمامی آن‌ها با یکدیگر یکسان نیستند، از همین رو پورتال‌ها را مي‌توان در چهار گروه دسته‌بندي کرد که شامل Business to Customer Portal – B2C،Business to Busines Portal B2B، B2E بعلاوه پورتال‌هاي عمومي است.


[تصویر:  inside-no-13.jpg]

اما همانطور که به طور فراوان در دنیای وب مشاهده کرده‌اید موارد ذکر شده در بالا چیزی نیست که در تمامی آدرس های اینترنتی و وب سایت ها مشاهده گردد. وب سایت ها معمولا شامل محتوا در قالب صفحات و منوهای مختلف بوده و در برخی موارد امکاناتی را در بستر اپلیکیشن های تحت وب در اختیار کاربران قرار می‌دهند.