امروز،
نزدیک دو سال از ورود اولین تلویزیونهای Curved تولید شده توسط سامسونگ به ایران میگذرد. تلویزیونهایی که با صفحه نمایش Curved خود توجه تعداد زیادی از منتقدان و مصرفکنندگان را به خود جلب کردند.
به گزارش ایتنا این تلویزیونها با انحنای صفحه نمایششان قصد دارند تا سینمایی کوچک را به خانه مصرف کنندگان بیاورند.
اما تولید یک تلویزیون به شکل Curved چه امکانات جدیدی را برای مصرفکننده فراهم میآورد؟
با اینکه تنها چند سال است که تلویزیونهای Curved وارد بازار شدهاند، ولی استفاده از این نوع صفحه نمایش قدمتی به مراتب بیشتر دارد و پیشینه آن به اویل دهه ۱۹۵۰ میلادی باز میگردد.
صفحه نمایش Curved در آن زمان برای اولین بار در Cinerama که سینماهایی بزرگ شامل سه پروژکتور برای پخش تصویر و صفحه نمایش Curved عریضی برای نمایش تصویر بودند، استفاده شد.
تکنولوژی نمایش تصویر بر روی صفحهCurved از آن زمان تا به امروز سیر تکاملی خود را طی کرده است و در مکانهای متنوعی همچون مجموعه سینماهای IMAX، درون کابین خلبان هواپیماها و سالنهای مبادلات بورس از این نوع صفحه نمایش استفاده میشود.
به دلیل تطابق صفحههای نمایش Curved با شکل چشم انسان و اینکه زاویه دید بیشتری از بیینده را پوشش میدهد و یا به عبارت دیگر به دلیل خاصیت پانوراماتیک بودن، حس غوطهوری در تصویر و هیجان تماشا را افزایش میدهد.
علاوه بر این فاصله بیننده از صفحه نمایش و بزرگی صفحه نمایش نیز حائز اهمیت است. یعنی به میزانی که ابعاد صفحه نمایش بزرگتر میشود فاصله بهینه بیننده از صفحه نمایش نیز افزایش مییابد. این همان تجربهای است که در سینما برای تماشاگران پدید میآید.
سامسونگ در سال ۲۰۱۵ با بررسی این مسئله دست به ابتکار جالبی زد و این بار با توجه به بزرگی صفحه نمایش، شعاع انحنای تلویزیون های Curved خود را تغییر داده است.
طبق مطالعات صورت گرفته توسط سامسونگ، در تلویزیونهای بالای ۵۰ اینچ میانگین فاصله بیننده از تلویزیون برای تجربه بهترین تماشا،۴۲۰۰ میلیمتر و در تلویزیونهای سایز کوچکتر از آن، فاصله موردنظر ۳۰۰۰ میلیمتر است که این امر در طراحی و ساخت تلویزیونهای Curved سامسونگ موردتوجه قرار گرفته است.
گفتنی است که تکنولوژی ساخت تلویزیون با شعاع انحنای متنوع و متناسب با فاصله بیننده تنها در اختیار سامسونگ است.
به گزارش ایتنا این تلویزیونها با انحنای صفحه نمایششان قصد دارند تا سینمایی کوچک را به خانه مصرف کنندگان بیاورند.
اما تولید یک تلویزیون به شکل Curved چه امکانات جدیدی را برای مصرفکننده فراهم میآورد؟
با اینکه تنها چند سال است که تلویزیونهای Curved وارد بازار شدهاند، ولی استفاده از این نوع صفحه نمایش قدمتی به مراتب بیشتر دارد و پیشینه آن به اویل دهه ۱۹۵۰ میلادی باز میگردد.
صفحه نمایش Curved در آن زمان برای اولین بار در Cinerama که سینماهایی بزرگ شامل سه پروژکتور برای پخش تصویر و صفحه نمایش Curved عریضی برای نمایش تصویر بودند، استفاده شد.
تکنولوژی نمایش تصویر بر روی صفحهCurved از آن زمان تا به امروز سیر تکاملی خود را طی کرده است و در مکانهای متنوعی همچون مجموعه سینماهای IMAX، درون کابین خلبان هواپیماها و سالنهای مبادلات بورس از این نوع صفحه نمایش استفاده میشود.
به دلیل تطابق صفحههای نمایش Curved با شکل چشم انسان و اینکه زاویه دید بیشتری از بیینده را پوشش میدهد و یا به عبارت دیگر به دلیل خاصیت پانوراماتیک بودن، حس غوطهوری در تصویر و هیجان تماشا را افزایش میدهد.
علاوه بر این فاصله بیننده از صفحه نمایش و بزرگی صفحه نمایش نیز حائز اهمیت است. یعنی به میزانی که ابعاد صفحه نمایش بزرگتر میشود فاصله بهینه بیننده از صفحه نمایش نیز افزایش مییابد. این همان تجربهای است که در سینما برای تماشاگران پدید میآید.
سامسونگ در سال ۲۰۱۵ با بررسی این مسئله دست به ابتکار جالبی زد و این بار با توجه به بزرگی صفحه نمایش، شعاع انحنای تلویزیون های Curved خود را تغییر داده است.
طبق مطالعات صورت گرفته توسط سامسونگ، در تلویزیونهای بالای ۵۰ اینچ میانگین فاصله بیننده از تلویزیون برای تجربه بهترین تماشا،۴۲۰۰ میلیمتر و در تلویزیونهای سایز کوچکتر از آن، فاصله موردنظر ۳۰۰۰ میلیمتر است که این امر در طراحی و ساخت تلویزیونهای Curved سامسونگ موردتوجه قرار گرفته است.
گفتنی است که تکنولوژی ساخت تلویزیون با شعاع انحنای متنوع و متناسب با فاصله بیننده تنها در اختیار سامسونگ است.