امروز،
برندهای قابل ثبت و غیرقابل ثبت
برندها به دو دسته برندهای قابل ثبت و برندهای غیرقابل ثبت تقسیم می شوند.
برندهای قابل ثبت :
برند شامل کلمه، حرف یا حروف، عدد، ترسیمات ، عکس ، شکل ، رنگ ، تصویر ، برچسب یا ترکیب آن ها می باشد و در بعضی از کشورها از شعارهای تبلیغاتی، رنگ ها ، علائم سه بعدی و یا حتی عطرهای قابل استشمام استفاده می کنند که با توجه به قوانین و فرهنگ کشورها به ثبت می رسند.
برندهای غیرقابل ثبت :
1- ثبت برند یا واژه های عام
واژه های عام امکان ثبت شدن برای برند را ندارند به این دلیل که با ثبت برند واژه ها شخصی سازی می شوند .به همین دلیل واژه های عام امکان شخصی سازی ندارند برای مثال کتاب یک واژه عام است.
2- ثبت برند با علائم گمراه کننده
برندی که مصرف کننده را نسبت به ماهیت، کیفیت یا مبدا جغرافیایی محصول گمراه می کند یا فریب می دهد قابل ثبت نمی باشد.
3- ثبت برند با علائمی که خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه باشند.
برای ثبت برند علامت ها و تصاویری که استفاده می شود نباید خلاف موازین و هنجارهای اخلاق حسنه و مذهبی باشند و یا پرچم و نشانه هایی از سلطنت و کشورهای دیگر داشته باشد.
همچنین طبق قانون 32 ثبت برند، با وجود شرایط ذیل ثبت برند ممکن نمی باشد :
1- نتواند کالاها و خدمات ارائه شده را از کالاها و خدمات دیگر متمایز سازد.
2- خلاف شرع یا نظم عمومی یا اخلاق باشد.
3- عین یا شبیه علامت قبلاَ ثبت شده باشد و یا برند معروفی باشد.
4- علامت اختصاری پرجم و علامت نظامی و یا حروف و نشان رسمی یک کشور در برند باشد.
لینک قابل نمایش نیست . لطفا ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید
علامت تجاری باید از خلاقیت و نوآوری برخوردار باشد.به عبارت دیگر می توان گفت علامت تجاری نباید تکراری و یا مشابه علایم مستعمل قبلی باشد.
علامت تجاری باید بنحوی طراحی، ترسیم و تعیین می شود که موجب خطا، اشتباه، فریب و گمراهی مخاطب و مشاهده کننده نگردد.علامت تجاری نباید طوری ترسیم گردد که در نظر مشتری ایجاد اشتباه کرده و وی را در تشخیص و تمییز علامت تجاری دیگر که قدری با هم مشابهت دارند، دچار سردرگمی و انتخاب نادرست کند. ایجاد اشتباه در نظر مشتری گاه ممکن است با انتخاب نام منطقه ای خاص به عنوان علامت تجاری برای کالایی مشخص که در اصل بین کالا و آن منطقه ارتباطی وجود ندارد ، صورت پذیرد به نحوی که مصرف کننده به تصور اینکه کالا متعلق به آن منطقه است راجع به نوع و مبدا جنس دچار اشتباه شده و در انتخاب و خرید کالا گمراه گردد.
بدیهی است متصدی ثبت از ثبت طرح ها و نشان هایی که آرم و علامت شرکت و موسسه دیگری را تداعی نمایند خودداری بعمل می آورند.
همچنین، علامت تجاری یک شرکت باید در میان علایم شرکت های مشابه، مشخص و متمایز باشد و توسط افراد عادی بسهولت تمیز داده شود.
برندها به دو دسته برندهای قابل ثبت و برندهای غیرقابل ثبت تقسیم می شوند.
برندهای قابل ثبت :
برند شامل کلمه، حرف یا حروف، عدد، ترسیمات ، عکس ، شکل ، رنگ ، تصویر ، برچسب یا ترکیب آن ها می باشد و در بعضی از کشورها از شعارهای تبلیغاتی، رنگ ها ، علائم سه بعدی و یا حتی عطرهای قابل استشمام استفاده می کنند که با توجه به قوانین و فرهنگ کشورها به ثبت می رسند.
برندهای غیرقابل ثبت :
1- ثبت برند یا واژه های عام
واژه های عام امکان ثبت شدن برای برند را ندارند به این دلیل که با ثبت برند واژه ها شخصی سازی می شوند .به همین دلیل واژه های عام امکان شخصی سازی ندارند برای مثال کتاب یک واژه عام است.
2- ثبت برند با علائم گمراه کننده
برندی که مصرف کننده را نسبت به ماهیت، کیفیت یا مبدا جغرافیایی محصول گمراه می کند یا فریب می دهد قابل ثبت نمی باشد.
3- ثبت برند با علائمی که خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه باشند.
برای ثبت برند علامت ها و تصاویری که استفاده می شود نباید خلاف موازین و هنجارهای اخلاق حسنه و مذهبی باشند و یا پرچم و نشانه هایی از سلطنت و کشورهای دیگر داشته باشد.
همچنین طبق قانون 32 ثبت برند، با وجود شرایط ذیل ثبت برند ممکن نمی باشد :
1- نتواند کالاها و خدمات ارائه شده را از کالاها و خدمات دیگر متمایز سازد.
2- خلاف شرع یا نظم عمومی یا اخلاق باشد.
3- عین یا شبیه علامت قبلاَ ثبت شده باشد و یا برند معروفی باشد.
4- علامت اختصاری پرجم و علامت نظامی و یا حروف و نشان رسمی یک کشور در برند باشد.
لینک قابل نمایش نیست . لطفا ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید
علامت تجاری باید از خلاقیت و نوآوری برخوردار باشد.به عبارت دیگر می توان گفت علامت تجاری نباید تکراری و یا مشابه علایم مستعمل قبلی باشد.
علامت تجاری باید بنحوی طراحی، ترسیم و تعیین می شود که موجب خطا، اشتباه، فریب و گمراهی مخاطب و مشاهده کننده نگردد.علامت تجاری نباید طوری ترسیم گردد که در نظر مشتری ایجاد اشتباه کرده و وی را در تشخیص و تمییز علامت تجاری دیگر که قدری با هم مشابهت دارند، دچار سردرگمی و انتخاب نادرست کند. ایجاد اشتباه در نظر مشتری گاه ممکن است با انتخاب نام منطقه ای خاص به عنوان علامت تجاری برای کالایی مشخص که در اصل بین کالا و آن منطقه ارتباطی وجود ندارد ، صورت پذیرد به نحوی که مصرف کننده به تصور اینکه کالا متعلق به آن منطقه است راجع به نوع و مبدا جنس دچار اشتباه شده و در انتخاب و خرید کالا گمراه گردد.
بدیهی است متصدی ثبت از ثبت طرح ها و نشان هایی که آرم و علامت شرکت و موسسه دیگری را تداعی نمایند خودداری بعمل می آورند.
همچنین، علامت تجاری یک شرکت باید در میان علایم شرکت های مشابه، مشخص و متمایز باشد و توسط افراد عادی بسهولت تمیز داده شود.
تغییرات شرکتهای خود را در فکر برتر به ثبت برسانید.