امروز،
شرکت خودروسازی پورشه تصمیم گرفت برای پانامرای نسل دوم؛ این سدان اسپرت لوکس را دوبارهسازی کند. بههمین دلیل مدل جدید فقط سه مورد از مدل قبلی را با خود یدک میکشد: بخش ایده؛ نام و تاج. پانامرای جدید طول بیشتری دارد؛ کمی ضعیفتر نشان میدهد و فاصله آن با سطح زمین کمتر شده است.
با اینکه این خودرو نحیفتر نشان میدهد اما بهلطف مواد مختلفی که در ساخت بدنه آن بهکار رفته وزن کمتر و در نتیجه قدرت بیشتری دارد. بیشتر بدنه پانامرای جدید پورشه از آلومینیوم و فولاد است. اما وزن کم شده آن با مجموعهای از فناوریهای جالبتوجه جبران شده است.
بهینهسازیهایی که از نظر الکتریکال و الکترونیک در معماری آن صورت گرفته نقش عمده و مهمی را در طراحی دوباره آن بازی کرده است. در کنار آن؛ اپها؛ صفحههای نمایش و ارتباطات بیشتر نیز دیده میشود. از نظر عددی؛ توسعه سیستم جدید E/E حیرتآور است. پانامرا در عرض یک نسل از 70 واحد کنترل به 112 و از 2 میلیون خط کد به چیزی حدود 100 میلیون رسیده است و این یعنی یک موفقیت عظیم. اگر بخواهیم این خودرو را با یک هواپیمای بوئینگ مقایسه کنیم؛ تنها بین 5 تا 15 میلیون خط کد در بوئینگ دیده میشود. پس بهجرأت میتوان گفت که پانامرای 2017 یک سفینه فضایی است.
فناوری از همان قسمت کنترل جلوی خودرو چشمها را خیره میکند. در قسمت فرمان اتومبیل یک سرعتسنج متمرکز درنظر گرفته شده که یکی از چند صفحهنمایش آنالوگی است که در داخل این وسیله نقلیه وجود دارد. در دو طرف آن دو صفحه 7 اینچ طراحی شده است. صفحهنمایش سمت چپ که به آن "Speed & Assist" گفته میشود؛ از یک سرعتسنج مجازی و اطلاعات مرتبط با آن مانند کروز کنترل بهره میبرد. صفحهنمایش سمت راست "Car & Info" نام دارد که سایر اطلاعات مانند میزان سوخت؛ مسافت طی شده و دید در شب را ارائه میدهد.
قابلیت دید در شب در کمتر اتومبیلی دیده شده؛ چه لوکس و چه غیرلوکس. اما قطعا ویژگی جالبی است که به راننده کمک زیادی میکند در عینحال میتواند باعث برهم زدن تمرکز راننده هم بشود. همچنین میتوان یک تصویر حرارتی از محیط اطراف را روی یک صفحه به سایز گوشی آیفون 6 پلاس مشاهده کرد که بیشتر جنبه جذابیت و سرگرمی دارد تا جنبه ضرورت.
کنسول مرکزی این خودرو؛ با توجه به طراحی جدید waterfall زیباتر و تمیزتر بهنظر میرسد. در این طراحی؛ دکمههای کمتری بهکار رفته و از یک صفحهنمایش تاچاسکرین 12.3 اینچی بهره میبرد. بخش اینفوتینمنت و ارتباطات نسل بعدی که تحت عنوان Porsche Communication Management یا بهاختصار PCM شناخته میشود همان بخشی است که چندین میلیون کد وارد بازی میشود.
سه صفحهنمایش در یکی جا داده شده؛ منوی هوم همیشه روشن و فعال است؛ و نمایش دو صفحهای که مبتنی بر ترجیحات راننده است در این قسمت قرار دارد. ویژگیها و قابلیتهای استاندارد آن با یکپارچه شدن با اپهای در دسترس باعث میشود تا حجم زیادی از اطلاعات مانند ناوبری؛ ترافیک در زمان واقعی؛ گوگل Earth؛ اپل CarPlay؛ جستجوی محل پارک؛ قیمت سوخت؛ اطلاعات پرواز؛ نوتیفیکیشنهای تقویم؛ اخبار مهم؛ فیدهای توییتر و ... و Napster را به راننده ارائه دهد.
سیستم PCM فوق پیشرفته با فناوریهای روز و اطلاعات بسیار زیاد نمیتواند بهصورت غریزی و حسی کار کند. رانندگان باید پیش از روشن کردن خودرو؛ یاد بگیرند که چگونه سینک شوند؛ کلیک کنند؛ ضربه بزنند یا سوایپ کنند. شاید در ابتدا کمی گیجکننده و کلافهکننده باشد؛ اما کل فرآیند خیلی ساده است و بهمحض سوار شدن میتوان آن را یاد گرفت.
در کنار سیستمهای ارتباطی زیادی که دارد؛ یکی دیگر از ویژگیهای شگفتآور این پانامرا کارایی و سرعت آن است. این خودرو که از ژانویه 2017 برای فروش به بازار عرضه میشود در دو مدل معرفی خواهد شد: 4S و Turbo.
مدل 4E-Hybrid که قرار است در نمایشگاه خودروی لسآنجلس بهطور رسمی معرفی شود تابستان سال آینده در دسترس خواهد بود. همه مدلها از موتورهای جدید twin-turbo؛ آلویل درایو دائمی و سیستم انتقال دو کلاچ هشت سرعته بهره میبرند. موتور 2.9 لیتری V6 قدرتی برابر با 440 اسب بخار و گشتاوری برابر با 549 نیوتون متر دارد. این مشخصات مربوط به مدل 4S است اما مدل توربو دارای یک موتور 4 لیتری V8 با 550 اسب بخار و 768 نیوتون متر گشتاور است.
هر دو مدل با مجهز شدن به پکیج Sport Chrono شتاب بیشتری پیدا میکنند و سرعت آنها 0.3 ثانیه بهتر میشود؛ بهطوری که مدل 4S صفر تا صد را در 4 ثانیه و مدل توربو در 3.4 ثانیه پر میکنند.
یکی از ویژگیهای فوقالعاده پانامرای 2017 قدرت آن حتی در شرایط بد جوی و خیابانهای بارانی و هوای مرطوب است. حتی رانندگانی که تجربه کمتری دارند هم با نشستن پشت این خودرو و رانندگی در شرایط بارانی بهراحتی میتوانند آن را کنترل کنند. این خودرو در پیچها نیز بهخوبی عمل میکند و مانند یک خودروی کامپکت عمل میکند.
ویژگیهای الکترونیکی این خودرو نیز بینظیر است؛ یعنی همان چیزی است که از یک پورشه لوکس انتظار میرود. قابلیتهای الکترونیک آن شامل سیستم کروز کنترل؛ مانیتورینگ نقاط کور و کمک به حرکت در یک خط یا در واقع بین خطوط است. اما اگر تمایلی به این ویژگیها نداشتید میتوانید بهراحتی سوئیچ را بزنید و همه سیستم را Off کنید. سیستم مدیریت تعلیق پانامرا چهار مود رانندگی را ارائه میدهد: نرمال؛ اسپرت؛ اسپرت پلاس و Individual. روی این سیستم زمان بگذارید تا همه نکات آن را بیاموزید تا همه چیز تحت کنترلتان باشد.
انتظار میرود که قیمت این خودرو برای مدل 4S از 99 هزار و 900 دلار و برای توربو از 146 هزار و 900 دلار شروع شود. مدل 4E-Hybrid هم 99 هزار و 600 دلار خواهد بود.
منبع شبکخ
با اینکه این خودرو نحیفتر نشان میدهد اما بهلطف مواد مختلفی که در ساخت بدنه آن بهکار رفته وزن کمتر و در نتیجه قدرت بیشتری دارد. بیشتر بدنه پانامرای جدید پورشه از آلومینیوم و فولاد است. اما وزن کم شده آن با مجموعهای از فناوریهای جالبتوجه جبران شده است.
بهینهسازیهایی که از نظر الکتریکال و الکترونیک در معماری آن صورت گرفته نقش عمده و مهمی را در طراحی دوباره آن بازی کرده است. در کنار آن؛ اپها؛ صفحههای نمایش و ارتباطات بیشتر نیز دیده میشود. از نظر عددی؛ توسعه سیستم جدید E/E حیرتآور است. پانامرا در عرض یک نسل از 70 واحد کنترل به 112 و از 2 میلیون خط کد به چیزی حدود 100 میلیون رسیده است و این یعنی یک موفقیت عظیم. اگر بخواهیم این خودرو را با یک هواپیمای بوئینگ مقایسه کنیم؛ تنها بین 5 تا 15 میلیون خط کد در بوئینگ دیده میشود. پس بهجرأت میتوان گفت که پانامرای 2017 یک سفینه فضایی است.
فناوری از همان قسمت کنترل جلوی خودرو چشمها را خیره میکند. در قسمت فرمان اتومبیل یک سرعتسنج متمرکز درنظر گرفته شده که یکی از چند صفحهنمایش آنالوگی است که در داخل این وسیله نقلیه وجود دارد. در دو طرف آن دو صفحه 7 اینچ طراحی شده است. صفحهنمایش سمت چپ که به آن "Speed & Assist" گفته میشود؛ از یک سرعتسنج مجازی و اطلاعات مرتبط با آن مانند کروز کنترل بهره میبرد. صفحهنمایش سمت راست "Car & Info" نام دارد که سایر اطلاعات مانند میزان سوخت؛ مسافت طی شده و دید در شب را ارائه میدهد.
قابلیت دید در شب در کمتر اتومبیلی دیده شده؛ چه لوکس و چه غیرلوکس. اما قطعا ویژگی جالبی است که به راننده کمک زیادی میکند در عینحال میتواند باعث برهم زدن تمرکز راننده هم بشود. همچنین میتوان یک تصویر حرارتی از محیط اطراف را روی یک صفحه به سایز گوشی آیفون 6 پلاس مشاهده کرد که بیشتر جنبه جذابیت و سرگرمی دارد تا جنبه ضرورت.
کنسول مرکزی این خودرو؛ با توجه به طراحی جدید waterfall زیباتر و تمیزتر بهنظر میرسد. در این طراحی؛ دکمههای کمتری بهکار رفته و از یک صفحهنمایش تاچاسکرین 12.3 اینچی بهره میبرد. بخش اینفوتینمنت و ارتباطات نسل بعدی که تحت عنوان Porsche Communication Management یا بهاختصار PCM شناخته میشود همان بخشی است که چندین میلیون کد وارد بازی میشود.
سه صفحهنمایش در یکی جا داده شده؛ منوی هوم همیشه روشن و فعال است؛ و نمایش دو صفحهای که مبتنی بر ترجیحات راننده است در این قسمت قرار دارد. ویژگیها و قابلیتهای استاندارد آن با یکپارچه شدن با اپهای در دسترس باعث میشود تا حجم زیادی از اطلاعات مانند ناوبری؛ ترافیک در زمان واقعی؛ گوگل Earth؛ اپل CarPlay؛ جستجوی محل پارک؛ قیمت سوخت؛ اطلاعات پرواز؛ نوتیفیکیشنهای تقویم؛ اخبار مهم؛ فیدهای توییتر و ... و Napster را به راننده ارائه دهد.
سیستم PCM فوق پیشرفته با فناوریهای روز و اطلاعات بسیار زیاد نمیتواند بهصورت غریزی و حسی کار کند. رانندگان باید پیش از روشن کردن خودرو؛ یاد بگیرند که چگونه سینک شوند؛ کلیک کنند؛ ضربه بزنند یا سوایپ کنند. شاید در ابتدا کمی گیجکننده و کلافهکننده باشد؛ اما کل فرآیند خیلی ساده است و بهمحض سوار شدن میتوان آن را یاد گرفت.
در کنار سیستمهای ارتباطی زیادی که دارد؛ یکی دیگر از ویژگیهای شگفتآور این پانامرا کارایی و سرعت آن است. این خودرو که از ژانویه 2017 برای فروش به بازار عرضه میشود در دو مدل معرفی خواهد شد: 4S و Turbo.
مدل 4E-Hybrid که قرار است در نمایشگاه خودروی لسآنجلس بهطور رسمی معرفی شود تابستان سال آینده در دسترس خواهد بود. همه مدلها از موتورهای جدید twin-turbo؛ آلویل درایو دائمی و سیستم انتقال دو کلاچ هشت سرعته بهره میبرند. موتور 2.9 لیتری V6 قدرتی برابر با 440 اسب بخار و گشتاوری برابر با 549 نیوتون متر دارد. این مشخصات مربوط به مدل 4S است اما مدل توربو دارای یک موتور 4 لیتری V8 با 550 اسب بخار و 768 نیوتون متر گشتاور است.
هر دو مدل با مجهز شدن به پکیج Sport Chrono شتاب بیشتری پیدا میکنند و سرعت آنها 0.3 ثانیه بهتر میشود؛ بهطوری که مدل 4S صفر تا صد را در 4 ثانیه و مدل توربو در 3.4 ثانیه پر میکنند.
یکی از ویژگیهای فوقالعاده پانامرای 2017 قدرت آن حتی در شرایط بد جوی و خیابانهای بارانی و هوای مرطوب است. حتی رانندگانی که تجربه کمتری دارند هم با نشستن پشت این خودرو و رانندگی در شرایط بارانی بهراحتی میتوانند آن را کنترل کنند. این خودرو در پیچها نیز بهخوبی عمل میکند و مانند یک خودروی کامپکت عمل میکند.
ویژگیهای الکترونیکی این خودرو نیز بینظیر است؛ یعنی همان چیزی است که از یک پورشه لوکس انتظار میرود. قابلیتهای الکترونیک آن شامل سیستم کروز کنترل؛ مانیتورینگ نقاط کور و کمک به حرکت در یک خط یا در واقع بین خطوط است. اما اگر تمایلی به این ویژگیها نداشتید میتوانید بهراحتی سوئیچ را بزنید و همه سیستم را Off کنید. سیستم مدیریت تعلیق پانامرا چهار مود رانندگی را ارائه میدهد: نرمال؛ اسپرت؛ اسپرت پلاس و Individual. روی این سیستم زمان بگذارید تا همه نکات آن را بیاموزید تا همه چیز تحت کنترلتان باشد.
انتظار میرود که قیمت این خودرو برای مدل 4S از 99 هزار و 900 دلار و برای توربو از 146 هزار و 900 دلار شروع شود. مدل 4E-Hybrid هم 99 هزار و 600 دلار خواهد بود.
منبع شبکخ