امروز،
رزومه هنوز هم یکی از رایج ترین ابزار هایی است که در فرایند جستجو به دنبال شغل تازه به کار گرفته می شود. با این حال کمبود اطلاعات کافی و عدم بررسی ویژگی های یک رزومه ی خوب و قابل دفاع از سوی کسانی که اقدام به نوشتن و فرستادن آن می کنند در بسیاری از موارد شانس آنها را برای به دست آوردن شغل مورد نظرشان از بین می برد.
پیش از این به ۱۰ اشتباه رزومه ای که می توانند شانس شما برای استخدام را تحت تأثیر قرار دهند اشاره کرده بودیم. پیرو مطالب قبلی و با هدف کمک بیشتر در این زمینه، ۲۲ راهنمایی دیگر نیز برای شما آورده ایم که به نوشتن یک رزومه ی دیجیتالی بهتر کمک خواهند کرد.
۱- نام فایل رزومه ی خود را «رزومه» نگذارید.
۲- از ذکر ویژگی ها و علاقمندی های بی ربط، آن هم درست در وسط رزومه ی خود خودداری کنید. سعی کنید هر موضوع بی ارتباط یا خارج از محدوده ای را وارد رزومه ی خود نکنید.
۳- نامه ی پوششی یا Cover Letter بخشی از رزومه ی شما نیست؛ بلکه متنی جداگانه است که باید در فایل دیگری ذخیره شود.
۴- اطلاعات مربوط به جزئیات تحصیل ۲۰ سال پیش شما نباید بخش اعظم رزومه تان را به خود اختصاص دهد. این دست جزئیات کم کاربرد درباره ی گذشته های دور را کوتاه کنید.
۵- بهتر است سایز فونت رزومه ی شما ۱۱، ۱۲ و یا حداکثر ۱۳ باشد. استفاده از فونت ۱۴ باعث می شود مسئول مربوطه فکر کند قصدتان صرفاً پر کردن صفحه بوده است.
۶- در یک رزومه تنها از یک نوع فونت استفاده کنید.
۷- از فونت های فانتزی یا کمتر شناخته شده و غیر رسمی بپرهیزید و سعی کنید از فونت های رسمی و معمول نامه نگاری های اداری استفاده کنید.
۸- هیچگاه از رنگ های مختلف برای های لایت کردن بخش های خاصی از رزومه ی خود استفاده نکنید.
۹- از ذکر جزئیات خسته کننده، بیش از حد طولانی و غیر کاربردی بپرهیزید.
۱۰- شاید باور کردنی نباشد اما یکی از اشتباهات رایج افراد در نوشتن رزومه این است که فراموش می کنند نام خود را در آن ذکر کنند.
۱۱- رزومه هایی که تنها نصف صفحه را گرفته اند بیش از اندازه مختصر و برای مسئول بررسی کننده به نشانه ی اخطار است.
۱۲- اگر در رزومه ی خود از عکس استفاده می کنید، اما عکستان کوچک، بی کیفیت، کج، مات و دور است یا اصلاً در آن خوب نیافتاده اید، استفاده از عکس را به کلی فراموش کنید. اگر داشتن عکس از سوی مرجع مورد نظر شما الزامی اعلام شده است، حتماً عکس مناسبی برای آن تهیه کنید.
۱۳- اگر شغل قبلی شما در منطقه ای کمتر شناخته شده بوده است، ذکر نام خاص آن منطقه به بررسی کننده ی رزومه ی شما کمکی نخواهد کرد. به یاد داشته باشید حتماً نام منطقه یا استان آن را ذکر کنید که برای هر کسی شناخته شده تر است.
۱۴- برای توصیف خود هرگز عبارات محاوره ای و غیر رسمی به کار نبرید.
۱۵- در قسمت اطلاعات تماس، از مناسب بودن آدرس ایمیل خود اطمینان حاصل کنید. اگر آدرس ایمیل تان مناسب نیست، یک ایمیل تازه با آدرس مناسب برای خود بسازید.
۱۶- اگر سابقه ی تمام موقعیت های شغلی قبلی تان را ذکر می کنید، اطلاعات تماس، شماره تلفن یا ایمیلی از هر کدام آنها را نیز به آن بیفزایید.
۱۷- از بیش از حد درشت نوشتن کلمه ی «رزومه» در بالای برگه ی رزومه ی خود بپرهیزید.
۱۸- نه ذکر جزئیاتِ بیش از اندازه خوب است و نه ذکر نکردن جزئيات ضروری. در این مورد تعادل را حفظ کنید.
۱۹- «سخت کوش، با انگیزه، منظم، و علاقمند به کار گروهی» در همه ی رزومه ها یافت می شوند. سعی کنید چیز متفاوت تری بنویسید.
۲۰- جملات خود را کوتاه نگه دارید و از به کار بردن عبارات بیش از حد طولانی یا پیچیده بپرهیزید.
۲۱- فرمت فایل ارسالی خود را به یکی از فرمت های کاملاً شناخته شده مثل وُرد یا ترجیحاً پی دی اف تغییر دهید.
۲۲- باز هم شاید عجیب باشد اما از استفاده از نام های خودکار مثل New Microsoft Office Word برای فایل رزومه ی خود اجتناب کنید.
منبع:inc
۱- نام فایل رزومه ی خود را «رزومه» نگذارید.
۲- از ذکر ویژگی ها و علاقمندی های بی ربط، آن هم درست در وسط رزومه ی خود خودداری کنید. سعی کنید هر موضوع بی ارتباط یا خارج از محدوده ای را وارد رزومه ی خود نکنید.
۳- نامه ی پوششی یا Cover Letter بخشی از رزومه ی شما نیست؛ بلکه متنی جداگانه است که باید در فایل دیگری ذخیره شود.
۴- اطلاعات مربوط به جزئیات تحصیل ۲۰ سال پیش شما نباید بخش اعظم رزومه تان را به خود اختصاص دهد. این دست جزئیات کم کاربرد درباره ی گذشته های دور را کوتاه کنید.
۵- بهتر است سایز فونت رزومه ی شما ۱۱، ۱۲ و یا حداکثر ۱۳ باشد. استفاده از فونت ۱۴ باعث می شود مسئول مربوطه فکر کند قصدتان صرفاً پر کردن صفحه بوده است.
۶- در یک رزومه تنها از یک نوع فونت استفاده کنید.
۷- از فونت های فانتزی یا کمتر شناخته شده و غیر رسمی بپرهیزید و سعی کنید از فونت های رسمی و معمول نامه نگاری های اداری استفاده کنید.
۸- هیچگاه از رنگ های مختلف برای های لایت کردن بخش های خاصی از رزومه ی خود استفاده نکنید.
۹- از ذکر جزئیات خسته کننده، بیش از حد طولانی و غیر کاربردی بپرهیزید.
۱۰- شاید باور کردنی نباشد اما یکی از اشتباهات رایج افراد در نوشتن رزومه این است که فراموش می کنند نام خود را در آن ذکر کنند.
۱۱- رزومه هایی که تنها نصف صفحه را گرفته اند بیش از اندازه مختصر و برای مسئول بررسی کننده به نشانه ی اخطار است.
۱۲- اگر در رزومه ی خود از عکس استفاده می کنید، اما عکستان کوچک، بی کیفیت، کج، مات و دور است یا اصلاً در آن خوب نیافتاده اید، استفاده از عکس را به کلی فراموش کنید. اگر داشتن عکس از سوی مرجع مورد نظر شما الزامی اعلام شده است، حتماً عکس مناسبی برای آن تهیه کنید.
۱۳- اگر شغل قبلی شما در منطقه ای کمتر شناخته شده بوده است، ذکر نام خاص آن منطقه به بررسی کننده ی رزومه ی شما کمکی نخواهد کرد. به یاد داشته باشید حتماً نام منطقه یا استان آن را ذکر کنید که برای هر کسی شناخته شده تر است.
۱۴- برای توصیف خود هرگز عبارات محاوره ای و غیر رسمی به کار نبرید.
۱۵- در قسمت اطلاعات تماس، از مناسب بودن آدرس ایمیل خود اطمینان حاصل کنید. اگر آدرس ایمیل تان مناسب نیست، یک ایمیل تازه با آدرس مناسب برای خود بسازید.
۱۶- اگر سابقه ی تمام موقعیت های شغلی قبلی تان را ذکر می کنید، اطلاعات تماس، شماره تلفن یا ایمیلی از هر کدام آنها را نیز به آن بیفزایید.
۱۷- از بیش از حد درشت نوشتن کلمه ی «رزومه» در بالای برگه ی رزومه ی خود بپرهیزید.
۱۸- نه ذکر جزئیاتِ بیش از اندازه خوب است و نه ذکر نکردن جزئيات ضروری. در این مورد تعادل را حفظ کنید.
۱۹- «سخت کوش، با انگیزه، منظم، و علاقمند به کار گروهی» در همه ی رزومه ها یافت می شوند. سعی کنید چیز متفاوت تری بنویسید.
۲۰- جملات خود را کوتاه نگه دارید و از به کار بردن عبارات بیش از حد طولانی یا پیچیده بپرهیزید.
۲۱- فرمت فایل ارسالی خود را به یکی از فرمت های کاملاً شناخته شده مثل وُرد یا ترجیحاً پی دی اف تغییر دهید.
۲۲- باز هم شاید عجیب باشد اما از استفاده از نام های خودکار مثل New Microsoft Office Word برای فایل رزومه ی خود اجتناب کنید.
منبع:inc