خیلی از وبمسترها و وبلاگ نویسها میگویند که دیگر Meta description تاثیری در سئو ندارد و مهم نیست. البته در همین ابتدا بگذارید یک یادآوری و یک توضیح مختصری در مورد این متا تگ بدهم که دوستانی که تازهکار هستند بدانند در مورد چه چیزی صحبت میکنیم.
تصویر فوق یک نتیجه در صفحه نتایج جستوجوی گوگل است. به نوشتهای که در زیر آدرس وجود دارد Meta Desctiption میگوییم. این نوشته توسط ما قابل تعیین است و البته بعضی اوقات گوگل خودش بر اساس شناختی که از سایت دارد و یا بر اساس صلاحدیدش، متن متفاوتی را نمایش میدهد.
تصویر فوق یک نتیجه در صفحه نتایج جستوجوی گوگل است. به نوشتهای که در زیر آدرس وجود دارد Meta Desctiption میگوییم. این نوشته توسط ما قابل تعیین است و البته بعضی اوقات گوگل خودش بر اساس شناختی که از سایت دارد و یا بر اساس صلاحدیدش، متن متفاوتی را نمایش میدهد.
داشتم میگفتم که دیگر متای توضیحات یک فاکتور برای رتبه بندی نیست، اما چرا همچنان مهم است؟ راستش ماجرا سادهتر از این حرفهاست! زمانی که ما چیزی را در گوگل جستوجو میکنیم، کاربر تیتر، آدرس و توضیحاتی که برای آن صفحه مشخص کردیم را میبیند. هرچه متنی که مینویسیم جذابتر باشد، کاربران راحتتر و مشتاقانهتر کلیک میکنند. بگذارید اینگونه مثال بزنم که شما در رتبه ۵ برای یک کلمه کلیدی هستید و در حال حاضر از هر ۱۰۰ کاربر فقط ۴ نفر آنها برروی سایت شما کلیک میکند. اگر شما بتوانید با نوشتن توضیحات و تیتر بهتر، این میزان را در همان رتبهای که هستید افزایش دهید، سود بسیار بالایی بردید.
به طور کلی Meta description زمانی اهمیتش را از دست میدهد که دیگر در نتایج گوگل نشان داده نشود. پس همیشه سعی کنید کمی وقت بگذارید و بهترین چیزی که میتوانید را بنویسید. در ادامه این نوشته، با هم روشهای نوشتن یک Meta Description خوب را بررسی میکنیم:
در مرحله اول باید ببینیم که دیگر رقیبانمان از چه چیزهایی استفاده کردند. کاربران به دنبال چیزهای تکراری نیستند، پس سعی کنید در اولین نگاه متفاوتتر از دیگران به نظر برسید. سعی کنید در همه حال قوانین نگارشی و دستوری را درست به کار ببرید. اگر به عنوان یک متخصص سئو در حال بررسی و رفع ایرادات یک سایت هستید و نوشته را خودتان ننوشتهاید، توصیه میکنم حتما یک دور آن متن را بخوانید تا بتوانید بهترین توضیحات را برای آن بنویسید.
دقت کنید که شما فقط یک چیزی بین ۱۵۵ الی ۱۶۰ کاراکتر میتوانید به لینک قابل نمایش نیست . لطفا ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید صفحه خود بپردازید. پس باید چندین بار متنی را بنویسید و پاک کنید تا به بهترین نتیجه برسید. اگر نگران این هستید که چیزی که مینویسید از یک حدی بیشتر نشود، میتوانید در توییتر و بخش ارسال توییت جدید متای توضیحات خود را بنویسید؛ توییتر به شما میگوید که چند کاراکتر دیگر جا دارید :)
درست است که هدف اصلی ما جذب کاربران از نتایج جستوجو به سایتمان است، اما نباید فراموش کنیم که استفاده صحیح از کلمات کلیدی در عبارت و جملهای که به عنوان Description مینویسیم میتواند سیگنالی به گوگل باشد. بگذارید اینگونه بگویم، اگر شما یک کلمه کلیدی را در تیتر، در محتوا، در توضیحات صفحه، در آدرس و .. استفاده کرده باشید، گوگل میفهمد که این صفحه برای این کلمه کلیدی بهینه شده است. پس بیایید این سرنخ ها را هم به موتورهای جستوجو بدهیم.
راستش یکی از مسائلی که میتواند به ما کمک کند، استفاده از کلماتی که کاربران را تحریک میکند است. مثل کلمه رایگان، مجانی و .. البته دقت کنید که نباید با قراردادن اطلاعات الکی کاربران را سر کار بگذاریم. همانطور که در نوشته سئو واقعا به چه معناست گفتیم، این کار میتواند باعث شود که کاربران در همان نگاه اول با زدن دکمه Backk به نتایج جستوجو بازگردند و حتما در جریانش هستید که میتواند تاثیر بسیار بدی داشته باشد.
در ضمن شاید بد نباشد که تغییرات در CTR سایت (همان نسبت کلیک به بازدید در نتایج جستوجو) را در وبمسترتولز بررسی کنیم. ببینیم که آیا این توضیحات و تیتری که نوشتیم مفید بوده است و یا باعث شده که بدتر افت کنیم؟ برای این کار میتوانید بخش Search Queries را در وبمسترتولز سایت خودتان ببینید.
سعی کنید در توضیحاتی که مینویسید، جمله به کار ببرید نه کلمه. حتما در نتایج جستوجو دیدهاید که عدهای فقط کلمات را پشت سر هم تکرار کردند؛ راستش این کار باعث میشود که کاربران کمتر به آن سایت اعتماد کنند چون فکر میکنند اسپم است و از طرفی امکان جذب کاربران با استفاده از متن و نوشتار خوب را از شما میگیرد.