تالار گفتمان اسکریپت دات کام

نسخه‌ی کامل: لوله زهکش چیست
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
لوله زهکش دقیقا چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟ در این مقاله به معرفی انواع لوله زهکش می پردازیم و کاربرد آن را در بخش های مختلف زندگی انسان شرح خواهیم داد. یکی از مهمترین کاربردهای این لوله، این است که آب های زیر زمینی را به وسیله ی عمق زمین، زهکشی و یا کنید و همین موضوع باعث جلوگیری از تخریب هزاران تاسیسات زیرزمینی می شود، پس اگر گاهی اوقات، بتوانید با خلاقیت های کوچک، تغییرات کوچکی را در زندگی روزمره ایجاد کنید، همین موضوعات به ظاهر ساده، باعث بوجو آمدن نتایج عظیمی در زندگی ما خواهد شد.
 

لینک قابل نمایش نیست . لطفا ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید
وقتی که به دلایل مختلف ، سفره های زیر زمینی تشکیل می شود، حتما باید از لوله زهکش استفاده کنیم! زیرا اگر نتوانیم آب هایی که توسط دریاچه ها ، رودخانه ها، آب باران و …. به عمق زمین نفوذ میکنند را مدیریت کنیم، آنگاه تمام این آب ها به هدر می روند، البته گاهی اوقات منتقدان می گویند که وجود چنین آب هایی در زیر زمین از اهمیت بالایی برخوردار است، چون جزء ذخایر طبیعی یک کشور محسوب می شود و باید در مواقعی که کشور با وضعیت خشکسالی روبه رو می شود، از آب هایی که جزء ذخایر طبیعی ما هستند، استفاده کنیم. اما این موضوع مهم را در نظر داشته باشید که اگر از لوله زهکش جهت خروج این آب ها استفاده نکنیم، ذخایره طبیعی ما از بین خواهند رفت، چون این آب ها اغلب از لوله های قدیمی عبور می کنند که باعث تغییر شکل این آب ها می شوند، بنابراین امروزه بیش از پیش به کاربرد این نوع لوله ها نیازمندیم تا در پروژه های خود (نظیر عمرانی، کشاورزی و شهرسازی) استفاده کنیم.

انواع لوله زهکش
در کارخانجات لوله سازی ، لوله در طول و سایزهای مختلفی تولید می شود که با توجه به استفاده و کاربرد آن باید به انتخاب سایز و طول مناسب توسط کارفرما اقدام شود ، در واقع مشخصات فنی هر لوله نشان دهنده ی کاربردهای متفاوت هر لوله می باشد .
لوله های سیمانی ، خشتی و سفالی نمونه های قدیمی لوله زهکش هستند اما امروزه لوله های زهکش را از مواد پی وی سی ، HDPE با پوششی از الیاف مصنوعی ، کاروگیت ، پلی اتیلن و … می سازند که می تواند به صورت تک جداره ، دو جداره ی مشبک و نیمه مشبک ( وجود سوراخ بر روی لوله ) باشد ، در ادامه مزایای نوع دوجداره نسبت به سایر لوله ها عنوان خواهد شد .
انتخاب هر یک از انواع لوله های زهکشی با توجه به نوع کاربرد آن می باشد و نمی توان این نوع لوله ها را در هر عمقی از زمین به کار برد بلکه با توجه به نوع خاک ، وزن خاک و … ،  لوله ی مناسب را باید انتخاب کرد و مورد استفاده قرار داد .
 

مزیت های لوله زهکش دوجداره
مزیت های لوله زهکش دوجداره
لوله زهکش دوجداره نسبت به انواع دیگر لوله ها دارای مزایای زیر می باشد :
  • عمر طولانی تر در مقایسه با لوله ی سیمانی و سفالی
  • وزن سبک و راحتی در حمل و نقل آن
  • نصب سریع و آسان لوله به کمک اتصالات آن
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی ( آب ، خاک ، اسیدها و مواد شیمیایی )
  • انعطاف پذیری بسیار بالا
  • وجود منافذ ورودی یکنواخت بر روی سطح لوله
تعریف واژه ب زهکش
به طور کلی خارج کردن آب اضافی ( رواناب یا آب زیرزمینی ) از یک محل مشخص توسط پمپاژ کردن یا جریان ثقلی را زهکشی می نامند که برای این منظور ،  از لوله های مخصوصی به نام لوله زهکش استفاده می گردد .
موارد استفاده از این نوع لوله ها
زهکش کردن زمین در صنعت عمران و ساخت و ساز و در زمین های کشاورزی انجام می شود ، زیرا در عمران لازم است که آب های اضافی از مسیر ساخت و ساز خارج شوند تا به سازه آسیبی وارد نگردد و در کشاورزی نیز به جهت کنترل مواد معدنی موجود در خاک زهکش کردن زمین مورد توجه قرار دارد .
لوله های قدیمی زهکش
در گذشته ، از این نوع لوله ها سیمانی ، ساخت حفره ، کانال دست ساز خشتی ، سنگ و شاخ و برگ درختان استفاده می شد که به دوره ی هخامنشیان برمی گردد ، پس از آن با استفاده از لوله های سفالی در خوزستان در دانشکده ی کشاورزی این امر انجام شد که بعدها نیز لوله های پلی اتیلنی و پی وی سی ( PVC ) با جداره نازک که جداره ی لوله را سوراخ می کردند ، مورد توجه قرار گرفت .
لوله زهکش پی وی سی
امروزه لوله زهکش پی وی سی تولید شده از مواد پی وی سی که با توجه به نیاز مشتری نیمه مشبک یا تمام مشبک در قالب های معینی آماده می شوند ، به علت سبکی وزن ، انعطاف پذیری بالا و مشبک بودن ( سوراخ بودن ) مورد استفاده قرار دارند .
چنانچه لوله هایی که به شکل زهکش پی وی سی به پوشش نیاز داشته باشد ، الیاف هایی به روش نساجی مدرن دور لوله تابانده خواهد شد تا کلیه ی نیاز های مشتری برآورده شود  . 
از آنجا که لوله زهکش پی وی سی نمی تواند بار ترافیکی زیادی را تحمل کند ، لذا تنها در عمق های کم که روی آن را سنگ و ماسه دانه بندی شده قرار می دهند ، استفاده می شود و در عمق های زیاد از لوله کاروگیت پلی اتیلنی که با دریل یا فرز سوراخ می شود ، بهره می گیرند .
چرا باید از این نوع این نوع لوله ها استفاده کنیم؟
خروج آب اضافی ناشی از آبیاری یا بارندگی : زهکش کردن زمین کشاورزی به طور موثری سبب توازن میان آب و اکسیژن خاک خواهد شد که در نهایت رشد گیاه بهتر می گردد و محصول افزایش خواهد یافت .
در زمین های شور یا قلیایی : در مزارع شور یا قلیایی پس از آبشویی زمین ( شیرین سازی خاک ) به منظور خارج کردن املاح مضر برای خاک و گیاه ، استفاده از لوله زهکش بسیار لازم است .
اطراف ساختمان ها و پل ها : آب جمع شده در زیر ساختمان ها و پل ها ، به مرور زمان موجود تخریب و نشست این بناها خواهد شد لذا باید با استفاده از این نوع لوله ها ، آب اضافی را می توان به شکل موثری تخلیه نمود و به امر مفید این بناها افزود .
جاده و یخ زدگی سطح آن : آب اضافی ناشی از بارندگی یا آب زیر سطحی سبب یخ زدن سطح جاده ( بروز حوادث مختلف رانندگی و تصادفات ) و تخریب آن در زمستان خواهد شد که به کمک لوله زهکش می توان از بروز چنین حوادثی جلوگیری کرد.
زمین های ورزشی : در مکان های تفریحی نظیر زمین فوتبال و دیگر زمین های چمن دار ، در صورت عدم خروج سریع آب باران یا حتی آب آبیاری ، زمین و چمن آسیب خواهند یافت که لزوم استفاده از زهکشی را به خوبی نمایان می سازد .
حرف آخر
به منظور انتخاب صحیح لوله زهکش لازم است سایز لوله مشخص شود ، سپس پوشش دار بودن یا بدون پوشش بودن آن معلوم گردد و در نهایت نوع تمام مشبک یا نیمه مشبک بودن آن را نیز مشخص کنید تا بتوان یک خرید بی نقص داشت .