تالار گفتمان اسکریپت دات کام

نسخه‌ی کامل: مقصدی مناسب برای فصل سرما، روستای لافت قشم
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
با رسیدن روزهای خنک و فصل سرما ، جنوب و مردم مهربونش آماده مسافرایی میشن که به عشق گرما کوله هاشون رو بستن و مقصدشون این دیار جادوییه.
حالا ما میخوایم بهتون بگیم اگه شما هم میخواین راهی جنوب بشین و تصمیم گرفتین سری به جزیره قشم بزنین، دیدن روستا و بندر لافت رو توی اولویت هاتون بذارین .
میپرسین چرا؟ الان بهتون میگیم :
لافت دقیقآ کجاست؟
[تصویر:  %D9%84%D8%A7%D9%81%D8%AA-3.jpg]
روستای تاریخی لافت در شمال‌غربی جزیره قشم قرار گرفته. بندرگاه این روستا به اسم بندر لافت شناخته میشه و از گذشته های دور جایی برای داد و ستد و معامله های بازرگانی بوده.
چیدمان خونه های این روستا به شکل خطیه . یعنی کوچه های اصلی و خونه ها در امتداد ساحل ساخته شدن و به دریا مشرف میشن. معماری داخل خونه ها هم جالب و منحصر به فرده .معمولآ در هر خونه یک حیاط مرکزی وجود داره و بادگیری چند طرفه برای گیر انداختن نسیم دریا و خنک کردن فضای داخل دیده میشه. جالبه بدونین بادگیر هر خونه بسته به موقعیت اجتماعی صاحبخونه شکل متفاوتی داره.
بناهای روستا خیلی نزدیک به هم ساخته شدن و کوچه‌ها اینجا  تنگ و باریک هستند. توی لافت ۷ مسجد وجود داره که مسجد جامع لافت مرکز اصلی این مساجد شناخته میشه.
لافت در طول تاریخ
لافت در روزهای قدیم مرکز لینک قابل نمایش نیست . لطفا ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید  بوده و توی کتابهای تاریخی هم نوشتن که در دوره هایی اسم جزیره به جای ” قشم ”  لافت صدا میشده.
این منطقه یکی از بخش های مهم بازرگانی ایران شناخته میشده و تجار و دریانوردان اینجا با لنج ها و کشتی های بادبانی به دل دریا میزدن و کارو تجارتشون رو با مناطق دیگه رونق میدادن. تجارت بازرگانهای اینجا بیشتر با هند و شهرهای آفریقایی برقرار بوده . به مرور زمان این بازرگان ها و دریانوردان زبان این کشورها رو یاد میگرفتن و میتونستن به هندی و عربی و انگلیسی صحبت کنن. خیلی وقتها وصلتهایی هم با دختران این کشورها در میگرفت و خانواده ای در لافت صاحب عروس هندی یا آفریقایی میشد!
گرچه در گذر سالها بنادر دیگه ای ساخته شدن و شیوه تجارت و داد وستد تغییر پیدا کرد، اما هنوز لافت به عنوان یکی از مراکز قدیمی بازرگانی ایران شناخته میشه و از دل این روستای قدیمی و ملوان های سالخورده اش هنوز هم داستان های هیجان انگیزی بیرون میاد.
لافت در زمان حال
[تصویر:  %D9%84%D8%A7%D9%81%D8%AA.jpg]
اگر شما وارد لافت بشید و به خونه ها و دیدنی های اینجا سر بزنید، متوجه میشید که هر قسمت روستا صاحب بافت منحصر به فردیه.
مثلا قسمت مرکزی اینجا خونه ها قدیمی اند و به راحتی میتونین از روی بناها تاریخی بودنشون رو متوجه بشید. خونه های قدیمی اینجا در کنار چاه های آب یا آب انبارها درست شده ان که هنوز هم پابرجا هستن. توی قسمت شمالی خونه ها به نسبت جدیدتر هستند و ساخت و سازهایی هم در این بخش در حال انجامه.
مردم اینجا با گویشی ترکیبی از فارسی و بندری صحبت میکنن. در کنار لباسهای عادی ،آقایون اینجا معمولآ لباس های سنتی مثل عمامه یا دشداشه میپوشن و خانم ها هم روی صورتشون برقع میذارن و روسری های رنگی و مخصوص جنوب به سر میکنن. البته خوبه بدونین پوشش برقع که معمولآ روی صورت بانوان جنوبیمون دیده میشه  برای جلوگیری از آفتاب شدید روی صورته و ربطی به حجاب نداره .
مردم لافت به شدت مهربون و خونگرم هستن انقدر که مهمون نوازیشون بدون اغراق اشک به چشمتون میاره.
صیادی و لنج سازی و سرشاخه چینی هم که پیشه اصلی مردم اینجاست. هرچند با تغییراتی که روزگار تکنولوژی به سر هممون آورده  رونق این مشاغل مثل سابق نیست.
دیدنی های لافت
در کنار خونه های لافت که به خاطر معماری کویر مانندشون معروفن ، کلی جای هیجان انگیز و دیدنی دیگه برای کشف کردن وجود داره.
” جنگل حرا ” یکی از این دیدنی هاست . این جنگل از درختای کمیاب ” مانگرو ” تشکیل شده و به دلیل پوشش جانوری و پرنده های متعددی که در این منطقه زندگی میکنند، در کل دنیا شناخته شده اس.
در اطراف لافت یه قلعه قدیمی هم وجود داره به اسم ” قلعه نادری ” که حدود ۲۵۰ سال پیش برای پاسبانی ساخته میشه . میگن این قلعه ۵ تا برج داشته و چند توپ جنگی هم اینجا مستفر بودن و در زمان حمله دشمن ازشون استفاده میشد.
پشت این قلعه ” چاه های تلا ” قرار دارن ،چاه های کوچیک و بزرگی که توی یک گودال وسیع قرار گرفتن .عمر این گودال ها  به ۴۰۰ سال می‌رسه و برای جبران کمبود آب و نجات مردم از کم آبی درست میشه. از اونجایی که شیب عمومی تپه‌های اطراف به سمت گوداله، تمام آب‌ بارندگی ها به داخل چاله ها هدایت می‌شه و چاه‌ها پر از آب میشن.
راستی اگر خیلی ترسو نیستین میتونین در آخر سری به گورستان های تاریخی اینجا بزنین. بعضی از این گورستان ها عمرشون به ۱۳۰۰ سال میرسه! و جالبیشون اینه که روی بیشتر قبرها کوزه و خمره قدیمی قرار گرفته.
پیش به سوی جنوب
[تصویر:  %D9%84%D8%A7%D9%81%D8%AA4.jpg]
خب حتمآ خودتون بهتر میدونین که بهترین زمان سفر به جنوب از پاییز شروع میشه و بسته به هوا میتونه تا اوایل اردیبهشت ادامه داشته باشه. پس اگر میخواین این روستای زیبا رو ببینین باید از همین الان آماده برنامه ریزی بشین .
همونطور که بهتون گفتیم لافت در قسمت شمالی قشم قرار داره و اگه بخواین میتونین از خود اسکله قشم به اسکله لافت حرکت کنین.
خوبه در جریان باشین که توی روستا مسیر اصلی به صورت شمالی-جنوبیه. راه آسفالتی هم که در امتداد ساحل دریا ساخته شده به عنوان تنها مسیر اصلی ماشین رو به روستا شناخته میشه.

برای لینک قابل نمایش نیست . لطفا ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید کلیک کنید.