تالار گفتمان اسکریپت دات کام

نسخه‌ی کامل: فونت مجانی گوگل با پشتیبانی از 800 زبان
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
حتماً تا به حال با متن هایی مواجه شدید که در آن ها به جای کلمات، آیکن هایی به شکل مربع خالی نمایش داده می شوند. این آیکن ها زمانی پدیدار می شوند که کاراکتری مشخص توسط نرم افزار سیستم شما شناسایی نمی شود. اما این آیکن ها با چه نامی شناخته می شوند؟

[تصویر:  zp8larbz61898jbwzfw7.jpg]

این مربع های خالی notdef. نام دارند، به معنی "تعریف نشده". اما بیشتر افراد آن را با نامی دیگر می شناسند: tofu.

باب جانگ همیشه از توفو بدش می آمد. او زمانی در توکیو زندگی می کرد و یک کامپیوتر آمریکایی گرفته بود.

کامپیوترهای آمریکایی در آن زمان از فونت هایی به زبان های غیر انگلیسی پشتیبانی نمی کردند. در نتیجه یکی از رایج ترین مشکلات، مشاهده ی توفو در متن های مختلف بود. در حال حاضر باب جانگ بخش جهانی سازی گوگل را مدیریت می کند و تلاش خود و تیمش را برای یک هدف می داند: این که تمامی محصولات گوگل در همه جا قابل استفاده باشند.

تیم او برای مدت 6 سال با طراحان کمپانی Monotype همکاری داشته تا توفو را با نوتو جایگزین کند. و حالا این اتفاق بالاخره رخ داده است.

بد نیست بدانید Noto مخفف عبارت “No more tofu” است. این بسته متن باز قرار است به صورت کاملاً رایگان در اختیار کاربران سراسر دنیا قرار بگیرد و از آن می توان در پروژه های مختلف و متنوعی استفاده کرد.

بسته کامل نوتو از 800 زبان مختلف دنیا پشتیبانی می کند و تنها 472 مگابایت حجم دارد. ضمناً کاربران می‌توانند فونت های متن باز آن را را از سایت جدید و کاربردی گوگل موسوم به Web Fonts نیز دریافت کنند.

منبع تک شات