تالار گفتمان اسکریپت دات کام

نسخه‌ی کامل: با این چند روش به باتری تبلت یا موبایل خود، زندگی دوباره بدهید!
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که پس از مدتی، باتری موبایل یا تبلت هوشمندتان به نفس‌نفس بی‌افتد و دیگر مثل روزهای اول نتواند تمام روز را همراه شما باشد! چاره چیست؟ خرید مدل چینی جدیدتر یا زنده کردن مجدد آن؟ آیا اصلا ممکن است بتوانید به پیکره بی‌جان باتری‌تان، روحی دوباره ببخشید؟

[تصویر:  npkg_battery.jpg]

باتری‌های لیتیوم یونی برروی هزاران محصول الکترونیکی جاخوش کرده اند و امروزه ممکن حتی آن‌ها را در محصولات هیبریدی یا ماشین‌های برفی ببینید.برای جایگزینی این باتری‌ها برخلاف باتری‌های قلمی، باید هزینه بیشتری بپردازید. باتری‌های لیتیوم یون (Li-ion) اگرچه قابل شارژ هستند اما این باتری‌های قابل شارژ، فقط تا چندبار می‌توانند مثل روزهای اول عمرطولانی داشته باشند و پس این بازه، شارژشان را به سرعت از دست می‌دهند و رفیق نیمه راه می‌شوند. پس اگر می‌خواهید قبل از جایگزین کردن آن، یک شانس دوباره به باتری لیتیوم آیون وسیله الکتریکی خود بدهید، با آی‌تی‌رسان همراه شوید.

روش اول: شارژ و دی شارژ کامل
اگر باتری لیتیوم یونی تلفن همراه یا تبلت‌تان نمی‌تواند شارژش را به خوبی نگه‌دارد و به سرعت خالی می‌کند، شاید شما بتوانید با یک شارژ و دی شارژ کامل این مشکل را برطرف کنید؛ به عبارت ساده‌تر، بهتر است یک بار شارژش را به طور کامل خالی کنید و سپس آن را حداقل تا 48 ساعت به شارژ، متصل نگه دارید.

[تصویر:  n4vm_b2.png]

توصیه می‌شود که حداقل 1 بار در ماه، این عمل را برای باتری لیتیوم یونی محصول الکتریکی‌تان انجام دهید.
دو روش بعدی، برای باتری‌های آسیب دیده‌ای است که شارژ نمی‌شوند:

روش دوم: کمی به آن، سخت بگیرید!

راستش را بخواهید در روش اول، کمی ملایم رفتار کردیم ولی دیگر در این روش از این خبرها نیست! یک شوک بزرگ شاید بتواند یک باتری لیتیوم یونی معیوب را به زندگی بازگرداند. توصیه می‌شود اگر طرفدار روش‌های خشونت آمیز نیستید، به روش بعدی مراجعه بفرمایید. انجام این عمل کمی خطرناک است و ممکن است پس از انجام آن، موهای سرتان فشن شود!

[تصویر:  k9q_b3.png]

باتری را از دیوایس‌تان با توجه به قطب مثبت و منفی‌اش جدا نمایید؛ یک سیم USB بلا‌استفاده را انتخاب کرده و سر کوچک‌تر آن ( که اکثرا روی آن، B ذکر شده است) را قطع نمایید. حالا باید بتوان یک سیم قرمز (قطب مثبت) و یک سیم سیاه (قطب منفی) را مشاهده نمود. سپس سر بزرگ‌تر سیم USB را به لپ‌تاپ یا کامپیوتر خود متصل نمایید؛ سیم قرمز را به قطب مثبت و سیم سیاه را به قطب منفی باتری خود وصل کرده و احتمالا پس از مدتی، باتری شروع به شارژ شدن می‌کند.

احتیاط! مطمئن شوید که مراحل انجام این روش را به خوبی فراگرفته‌اید وگرنه آسیب‌های خطرناکی در انتظارتان خواهند بود.
روش سوم: تعمیر

اگر باتری شما آسیب دیده است؛ توصیه می‌کنم با کمی اعتماد به نفس، آن را لحیم‌کاری کنید. برای مثال، یک باتری لیتیوم یونی از یک لپ‌تاپ در اختیار داریم که در آن، قطب مثبت باتری به منبع داخلی برق متصل نمی‌شود. برای رفع آن، می‌توان با یک لحیم کوچک در انتهای مثبت این باتری، این مشکل را برطرف نمود.

روش چهارم: بی خیال!

اسم این روش را بنده، بی‌خیال گذاشتم! راستش را بخواهید خیلی از ما، حوصله یا جرات انجام سه روش فوق را نداریم؛ چاره چیست؟ خب یک باتری نو بخرید. فقط توجه داشته باشید که باید باتری‌ای که می‌خواهید بخرید، با محصول الکتریکی شما متناسب باشد که برای اطمینان از آن، بهتر است به سایت سازنده (یعنی سازنده محصول الکتریکی خود) مراجعه فرمایید.

[تصویر:  bwd_b5.jpg]

هشدار! این روز ها در بازار، باتری‌های بی کیفیت چینی بسیاری به چشم می خورد. سعی کنید تا جای ممکن از این باتری‌ها دوری فرمایید؛ زیرا این‌گونه باتری‌ها برخلاف قیمت گول زننده ای که دارند، به راحتی و در عرض چند هفته به دیار باقی خواهند شتافت و شما را مجددا داغ‌دار می نمایند.
منبع:آی تی رسان