تالار گفتمان اسکریپت دات کام

نسخه‌ی کامل: با رشته مهندسی کامپیوتر آشنا شوید
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
معرفی رشته مهندسی کامپیوتر
بطور خلاصه رایانه دستگاهی است که قدرت خارق العاده‌ای برای محاسبه دارد و می‌تواند بوسیله ابزارهای جانبی با محیط بیرون ارتباط برقرار کند. جایگاه کامپیوتر در دنیای امروز همین بس که عصر حاضر عصر کامپیوتر است. هدف این قسمت معرفی مهندسی کامپیوتر است و از سه بخش تشکیل شده‌است.
اول آنکه که آشنایی با کامپیوتر است، قدری درباره دستگاه کامپیوتر، جایگاه آن در دنیای امروز و روحیات افرادی که با آن کار می‌کنند صحبت خواهد شد. در بخش اول ما به سه سؤال جواب کوتاهی می‌دهیم اول اینکه کامپیوتر چیست؟ دوم اینکه جایگاه کامپیوتر در دنیای امروز کجاست؟ سوم اینکه چه کسانی با کامپیوتر کار می‌کنند؟ اینک به این سؤال پاسخ می‌دهیم که چه کسانی با کامپیوتر کار می‌کنند؟ مسلما شما دانش‌آموزان، هر رشته‌ای را که برای تحصیل انتخاب کنید با کامپیوتر به عنوان یک کاربرد سرو کار خواهید داشت ولی در این رشته علاوه بر کاربر بودن سازنده سیستم‌های کامپیوتری نیز خواهید بود.
اگر رشته مهندسی کامپیوتر را به عنوان رشته تحصیلی انتخاب می‌کنید باید انسان ماجراجویی باشید و با طبع همیشه در حال پیشرفت این رشته سازگار باشید. رشته ی مهندسی کامپیوتراز جهاتی تفاوت قابل توجهی با سایر رشته های مهندسی دارد.شاید در سایر رشته های مهندسی مانند مکانیک و عمران و …،صرفا با مرور و خواندن چند باره ی کتب و جزوات و سایر منابع بتوان معدل بالا کسب نمود و جزء دانشجویان برتر قرار گرفت و شاید در این رشته ها نداشتن تکنیک در طول مدت تحصیل خیلی چشمگیریا دردسرساز نباشد.اما در رشته ی مهندسی کامپیوتر ،گاهی برای یک تک درس ۳واحدی بعضا به ارائه ی ۲تا۳پروژه ی درسی برنامه نویسی نیازاست.واین موضوعی است که در مورد اکثر دروس تخصصی این رشته مانند برنامه سازی پیشرفته،زبان ماشین و برنامه سازی سیستم،ساختمان داده ها،طراحی الگوریتم ها،اصول طراحی کامپایلر،اصول طراحی پایگاه داده،نظریه زبانها و ماشین هاو… به قطع برقرار است. دانشجویانی که قصد ادامه ی تحصیلات دانشگاهی خود را در این حوزه دارند باید بدانند که داشتن ذهنی خلاق وایده پردازو هوشی بالا برای موفقیت شرط اساسی است. زیرا صرفا محدود شدن به کتب و جزوات و از برکردن مطالب موفقیت و یا صرفا معدل بالایی را بدنبال نخواهد داشت.پیشنهاد می شود افرادی که در دست و پنجه نرم کردن با مفاهیم انتزاعی و حضور گاها طولانی مدت کنار کامپیوتر صبر و حوصله و استعداد کافی را ندارند وارد این حیطه نشوند.چرا که متاسفانه دیده می شود بسیاری از افراد که هنگام انتخاب این رشته توجه کافی را به این مسائل معطوف نداشته اند برای ادامه ی تحصیل به سمت سایر رشته ها می روندو حتی دوران کارشناسی خود را به سختی و با مشقت سپری می کنند.
مطلب مهم دیگر آنکه چون تقریبا تمام کتب و منابع موجود در این رشته به زبان انگلیسی است و این منابع و اطلاعات به سرعت در حال تغییر هستند و امکان سریع ترجمه آنها نیز به فارسی وجود ندارد از این رو تسلط کافی به زبان انگلیسی در این رشته بسیار مهم است. دروس ریاضی و فیزیک نیز همانند دیگر رشته‌های مهندسی در این رشته کاربرد وسیعی دارد.
مهندسی کامپوتر یکی از نیاز امروز بشر است. نیاز هر اجتماعی به مهندسان کامپیوتر کاملا محسوس است و مهندسی کامپیوتر از عوامل توسعه یک کشور است.
مهندسی کامپیوتر چیست؟
مهندسی کامپیوتر شاخه ای از مهندسی است که ادغام مهندسی الکترونیک با علوم کامپیوتر است. مهندسین کامپیوتر طراحی و توسعه سیستم های کامپیوتری و دیگر دستگاه های تکنولوژیکی را بر عهده دارند.
پیشگامان کامپیوتر
برخی از برجسته ترین پیشگامان در سخت افزار کامپیوتر عبارتند از:
• بلز پاسکال، مخترع ماشین حساب مکانیکی؛
• چارلز ببیج، مخترع ماشین تحلیلی؛
• پرسپر اکرت و جان Mauchly، سازندگان انیاک، و بعد از آن UNIVAC، اولین کامپیوتری که  به صورت تجاری به فروش رسید.
• نیکلاس متروپولیس، طراح کامپیوتر MANIAC I ؛
• ویلیام شاکلی و تیم او در Bell Labs، مخترعان ترانزیستور؛
• سیمور کری، "پدر ابر رایانه"؛
• استیو وزنیاک، طراح رایانه های شخصی اپل I و II و یکی از بنیانگذاران شرکت کامپیوتری اپل به همراه استیو جابز؛
• آدم آزبورن، سازنده اولین کامپیوتر قابل حمل، آزبورن 1؛ 
• داگلاس انگلبارت و بیل انگلیسی، مخترعان ماوس کامپیوتر و سازنده فرامتن، شبکه های کامپیوتری و رابط کاربر گرافیکی (GUI).
از  دورا ان اولیه کامپیوتر ها،، پیشرفت های بسیار قابل توجهی در سخت افزار کامپیوتر توسط تیم هایی که در شرکت های بزگ و متوسط کار کرده اند انجام شده است.
نوآوران اولیه در نرم افزار کامپیوتر عبارتند از:
• جرج بول،  ریاضی باینری (بولی) را بوجود آورد ؛
• آلن تورینگ، که سهم زیادی در علوم کامپیوتر، از جمله اختراع کد شکن ماشین انیگما که رمز های آلمانی ها در جنگ جهانی دوم را شکست و پیشگام در هوش مصنوعی و شبکه های عصبی بوده است،داشته است.
• جان بکوس، رهبر تیم اولین زبان برنامه نویسی سطح بالا، فرترن (ترجمه فرمول) اختراع؛
• دنیس ریچی و کن تامپسون، بوجود آورندگان سیستم عامل یونیکس و زبان برنامه نویسی C؛
• گری Kildall، بنیانگذار شرکت تحقیقات دیجیتال و مخترع CP / M (برنامه کنترل برای ریز رایانه) سیستم عامل؛
• بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت؛ 
• وینت سرف و باب کان، مخترعان  پروتکل کنترل انتقال و پروتکل اینترنت (TCP / IP) و گاهی اوقات به "پدران اینترنت"  معروفند.
مانند سخت افزار کامپیوتر،  این روزها پیشرفت های قابل توجهی در نرم افزار های کامپیوتری توسط شرکت  ها به جای افراد بوجو آمده است.
مهندسین کامپیوتر چه کار ی انجام می دهند؟
مهندسین سخت افزار "پژوهش، طراحی، توسعه و تست  سیستم های کامپیوتری و قطعات مانند پردازنده، صفحات چاپی، دستگاه های حافظه، شبکه و روتر را انجام میدهند،" با توجه به اداره آمار کار ایالات متحده از (BLS). سخت افزار کامپیوتر شامل:
• ریزپردازنده؛
• تراشه های حافظه: حافظه با دسترسی تصادفی (RAM)، حافظه فقط خواندنی (ROM) و حافظه های فلش قابل باز نویسی و غیر فرار.
• دستگاه های ذخیره سازی داده ها: هارد دیسک، درایوهای حالت جامد و درایو نوری؛
• دستگاه های ورودی: ماوس، کیبورد، جوی استیک و کنترل بازی، دوربین، میکروفون، اسکنر، صفحه نمایش لمسی و سنسور از راه دور؛
• دستگاه های خروجی: پرینتر، مانیتور، دستگاه های صوتی و کنترل از راه دور؛ 
• اجزای شبکه: آداپتورهای آنان، مودم، سوئیچ ها و روتر.
یکی از مهمترین کاکردهای مهندسین کامپیوتر استفاده از این قطعات داخل سیستم های کامپیوتری و شبکه می باشد. همه این ها، نیازمند دانش خوب کاری مهندسی برق است.
جنبه مهم دیگر کامپیوتر توسعه نرم افزار است. نرم افزار کامپیوتر شامل:
• سیستم های عامل؛
• برنامه های کاربردی: پردازش کلمه، صفحات گسترده، حسابداری، مدیریت پایگاه داده، گرافیک، طراحی به کمک کامپیوتر (CAD)، تولید به کمک کامپیوتر (CAM)،  ، رسانه ها ، بازیها ، فایل صوتی و تصویری.
• شبکه و ارتباطات: شبکه جهانی وب (WWW)، صدا روی پروتکل اینترنت (VOIP)، پیام های فوری و ایمیل؛
• آب و برق: مدیریت دیسک، درایور های دستگاه، آرشیو و سیستم های پشتیبان.
• زبان های برنامه نویسی: ویرایش، تدوین و اشکال زدایی. 
• امنیت: آنتی ویروس، فایروال، رمزگذاری و احراز هویت کاربر.
حقوق و دستمزد مهندسی کامپیوتر
اکثر مشاغل مهندسی کامپیوتر نیاز به حداقل مدرک لیسانس در رشته مهندسی کامپیوتر است. بسیاری از کارفرمایان نیز  که  به گواهینامه دولتی به عنوان یک مهندس حرفه ای (PE) نیاز دارند. مدرک کارشناسی ارشد که اغلب برای ارتقاء به مدیریت ، و ادامه تحصیل و آموزش مداوم برای همگام بودن با پیشرفت تکنولوژی  مورد نیاز است. بسیاری از مهندسان کامپیوتر متعلق به موسسه مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) انجمن کامپیوتر هستند .
با توجه به Salary.com، در ژوئیه سال 2014، محدوده حقوق و دستمزد یک مهندس سخت افزار کامپیوتر تازه فارغ التحصیل با مدرک کارشناسی 44997 $ به 74249 $ بود. محدوده یک مهندس سطوح میانی با مدرک کارشناسی ارشد و پنج تا 10 سال تجربه 77،138 $ به 107،644 $ بود، و محدوده برای یک مهندس ارشد با مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا و بیش از 15 سال تجربه 101،574 $ به 154،500 $ بود.
حقوق برای مهندسین نرم افزار کامپیوتر تازه فارغ التحصیل شبیه به کسانی که از مهندسان سخت افزار کامپیوتر می باشد. با توجه به Salary.com، در ژوئیه سال 2014، محدوده حقوق و دستمزد یک مهندس نرم افزار کامپیوتر تازه فارغ التحصیل با مدرک کارشناسی 48688 $ به 77138 $ بود. محدوده یک مهندس سطوح میانی با مدرک کارشناسی ارشد و پنج تا 10 سال تجربه 73،631 $ به 109،108 $ بود، و محدوده برای یک مهندس ارشد با مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا و بیش از 15 سال تجربه 98،626 $ به 145،287 $ بود. بسیاری از مهندسین مجرب با مدارک تحصیلی  برای ارتقاء به سمت مدیریت و یا کسب و کار خود را برای اینکه بتوانند درامد بیشتری کسب کنند تاسیس می کنند.
آینده مهندسی کامپیوتر چیست؟
اداره آمار نیروی پیش بینی اشتغال از مهندسان سخت افزار کامپیوتر به رشد 7 درصد بین سالهای 2012-2022 است که کندتر از متوسط برای تمام مشاغل است. " ایالات BLS. استخدام توسعه دهندگان نرم افزار پیش بینی شده است به رشد 22 درصد 2012-2022، که بسیار سریع تر از میانگین برای تمام مشاغل. با توجه به BLS "دلیل اصلی برای رشد سریع افزایش زیادی تقاضا برای نرم افزار های کامپیوتری است." داشتن نمرات خوب از یک موسسه امتیاز بسیار بالایی برای  کارجویان اسدر بازار رقابتی امروزه .

لینک قابل نمایش نیست . لطفا ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید