تالار گفتمان اسکریپت دات کام

نسخه‌ی کامل: آشنایی با ده جاذبه برتر مشهد + مراکز خرید، هتل ها و رستوران های آن
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
معرفی اجمالی مشهد


مشهد یکی از شهرهای بزرگ و مذهبی ایران می باشد که در شمال شرقی ایران واقع شده است. بعد از تهران مشهد دومین و پهناور ترین شهر ایران می باشد. براساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن که در سال 1395 انجام شد این شهر حدود 3٫001٫184 نفر جمعیت دارد. مشهد از شمال به شهرستان کلات، از شمال غربی به شهرستان درگز، از غرب به چناران و نیشابور، از شرق به شهرستان های سرخس و تربت جام و از جنوب و جنوب غربی به فریمان و تربت حیدریه همجوار می باشد. این شهر حدود 328 کیلومتر مربع وسعت دارد. از نظر شرایط اقلیمی آب و هوای این شهر معتدل و متمایل به سرد و خشک  می باشد. تور مشهد به دلیل قرار گرفتن بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) به عنوان یکی از تورهای پر طرفدار داخلی ایران معرفی شده است و هر ساله گردشگران و زائران بسیاری از سراسر دنیا برای زیارت حرم امام رضا به این شهر سفر می کنند. علاوه بر حرم مطهر که مکانی مذهبی و معروف در مشهد حتی در جهان به شمار می رود، این شهر جاذبه های طبیعی زیبا و بی همتای دیگری دارد که گردشگران می توانند در سفر به مشهد از دیدن این جاذبه ها نهایت استفاده و لذت را ببرند. برای آشنایی بیشتر با این شهر مقدس با لینک قابل نمایش نیست . لطفا ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید همراه شوید.


1- حرم مطهر امام رضا(ع)

حرم مطهر امام رضا مقدس ترین مکان مذهبی در میان شیعیان می باشد که در مشهد قرار دارد. سالانه هزاران زائر برای زیارت بارگاه ملکوتی امام رضا به این شهر سفر می کنند. حرم امام رضا در سال 1392شمسی حدود 70 هکتار وسعت داشته که دارای 26 رواق (بنای سرپوشیده) و 9 صحن (فضای باز) و 6 مدخل ورودی به نام بست می باشد. بعد از زیارت حرم امام رضا می توان از مسجد گوهرشاد نیز دیدن کرد. رفتن به حرم امام رضا شور و نشاط خاصی دارد به طوری که در این مکان مقدس می توان به نهایت آرامش رسید. حرم امام رضا (ع) از دو کتابخانه، یک موزه، مسجد گوهر شاد، دانشگاه علوم رضوی و یک سالن غذا خوری تشکیل شده است. برای اطلاعات تکمیلی این مطلب به صفحه بعد مراجعه نمایید.

لینک قابل نمایش نیست . لطفا ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید

2- طرقبه

طرقبه یکی از شهرهای شهرستان طرقبه و شاندیز می باشد که در میان دره های وسیع و با صفای رشته کوه بینالود قرار دارد. در طوس قدیم طرقبه یک روستای سرسبز بوده است. طرقبه 1600 کیلومتر مساحت دارد و یکی از مهم ترین ییلاق های کوهستانی اطراف مشهد به شمار می رود. این منطقه خوش آب و هوا تابستان های خنک دارد و یکی از عمده محصولات باغی آن گیلاس و سیب است. ریشه نام طرقبه از ترغبذ که از دو بخش ترق و بذ تشکیل شده و به معنای آبادی بزرگ می باشد. برای اطلاعات تکمیلی این مطلب به صفحه بعد مراجعه نمایید.

لینک قابل نمایش نیست . لطفا ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید

3- پارک ملت مشهد

پارک ملت مشهد یکی از بهترین مجموعه های تفریحی مشهد می باشد که در غرب این شهر قرار دارد. بوستان ملت در زمان حکومت محمدرضا شاه پهلوی در سال 1343در منطقه ای از بیرون از شهر احداث شد ولی امروزه به علت توسعه شهر در درون شهر جای گرفته است. این پارک 72 هکتار وسعت دارد و بیش از 35 هزار درخت با قدمت 10 ساله دارد. پارک ملت مشهد یک شهر بازی بزرگ و معروفی دارد که چرخ و فلک آن هجدهمین چرخ و فلک بزرگ دنیا می باشد. شهروندان مشهدی برای پیاده روی و ورزش صبحگاهی این مکان را انتخاب می کنند. برای اطلاعات تکمیلی این مطلب به صفحه بعد مراجعه نمایید.

لینک قابل نمایش نیست . لطفا ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید

4-آرامگاه فردوسی

آرامگاه شاعر نامی حکیم ابوالقاسم فردوسی در 20 کیلومتری مشهد و در باغی زیبا و سرسبز قرار دارد. این شاعر که با نوشتن شاهنامه زبان زد عام و خاص شده است توانسته گام بزرگی برای پاسداشت فرهنگ و ادب فارسی بردارد. آرامگاه فردوسی توسط هوشنگ سیحون بنا و طراحی شده است. این آرامگاه در حال حاضر حدود 6 هکتار مساحت و از بخش های مختلفی مانند باغ آرامگاه، استخر و تندیسی از فردوسی، بنای یاد بود، ساختمان های اداری، کتابخانه، موزه، آرامگاه مهدی اخوان ثالث تشکیل شده است. علاقه مندان شعر و ادب فارسی می توانند با استفاده از لینک قابل نمایش نیست . لطفا ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید  از آرامگاه حافظ و سعدی بازدید نمایند. برای اطلاعات تکمیلی این مطلب به صفحه بعد مراجعه نمایید.

لینک قابل نمایش نیست . لطفا ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید

5-باغ وحش وکیل آباد

باغ وحش وکیل آباد اولین و تنها باغ وحش مشهد می باشد که در جنوب غربی مشهد قرار دارد. نخستین باغ وحش مشهد در سال 1339 در محدوده خواجه ربیع کنونی تاسیس گردید. اما با ایجاد شرکت باغ وحش وکیل آباد در سال 1359 این باغ وحش در ورودی پارک جنگلی وکیل آباد و در مساحتی حدود چهارهکتار بنا شد. در این باغ وحش 812 گونه مختلف جانوری نگه داری می شود که عبارتند از جانوران گوشت خوار و علف خوار مانند شیر، ببر، خرس، خوک، گراز، گربه وحشی، آبزیان، خزندگان و پرندگان و چهار نوع گوزن، شامپانزهاست. همچنین در این باغ وحش حیوانات نادر و در حال انقراض نیز وجود دارند. یکی از حیوانات منحصربه فرد این باغ وحش تایگون نام دارد که از نژاد شیر و ببر می باشد. برای اطلاعات تکمیلی این مطلب به صفحه بعد مراجعه نمایید.

لینک قابل نمایش نیست . لطفا ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید

6-سرزمین موج های آبی

سرزمین موج های آبی بزرگترین و مدرن ترین پارک آبی در خاورمیانه می باشد. این مجموعه امکانات تفریحی هیجان انگیزی مانند سرسره‌های آهسته، سرسره‌های سرعتی، سرسره پیچشی، سرسره موج، سرسره تاپسی توروی، سرسره تویستر، چاله فضایی، استخر موج، رودخانه آرام و خروشان، منطقه بازی کودکان، استخر برکه، سونای خشک و بخار، جکوزی سرد و گرم، رستوران، کافی‌شاپ، فروشگاه لوازم ورزشی، حمام ترکی دارد که سرسره تاپسی توروی آن در سال 2010 دارنده نشان برتر سرسره های آبی در جهان شد. اگر می خواهید یک روز خاطره انگیز و سرشار از نشاط را تجربه کنید در سفر به مشهد از این مجموعه آبی دیدن کنید. برای اطلاعات تکمیلی این مطلب به صفحه بعد مراجعه نمایید.


لینک قابل نمایش نیست . لطفا ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید

7-سد چالیدره

 سد چالیدره یک سد خاکی با هسته رسی می باشد که در 17 کیلومتری مشهد و در ابتدای روستای نغندر قرار دارد. این سد 140 هکتار وسعت دارد و در ارتفاع 1433متری سطح دریا واقع شده است. از آب این سد برای آبیاری درختان و باغ های اطراف سد استفاده می شود. سد شنی چالیدره حدود یک میلیون لیتر مکعب آب ظرفیت دارد و با رودخانه جا غرق پر می شود. برای رفتن به بالا می توان از تله کابین استفاده نمود. در این سد امکانات تفریحی و آبی بسیاری مانند قایق‌های پارویی و پدالی و موتوری و یک کشتی شناور پذیرایی وجود دارد که گردشگران لینک قابل نمایش نیست . لطفا ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید می توانند با قایق سواری کردن وسوار شدن بر تله کابین یک روز خاطره انگیز را تجربه نمایند. برای اطلاعات تکمیلی این مطلب به صفحه بعد مراجعه نمایید.

لینک قابل نمایش نیست . لطفا ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید 8
8-مجتمع زیست خاور

زیست خاور نخستین و بزرگترین مجتمع تجاری و مسکونی مشهد می باشد. مجتمع زیست خاور در 19 طبقه 700 واحدی و در زمینی به متراژ  10،000متر مربع بنا شده است. در اطراف این مجتمع سه خیابان وجود دارد که سه در ورودی زیست خاور به به خیابان های اطراف منتهی می شود. مرکز خرید زیست خاور عمده ترین مرکز خرید مشهد می باشد و زائران و شهروندان مشهدی بیشتر از این مکان خرید می کنند. داخل پاساژهای زیست خاور با آیینه کاری و گچ بری های بی نطیری طراحی شده است که این هنر زیبا ترکیبی از معماری ایرانی و اروپایی می باشد. این مجتمع چند منظوره دارای فروشگاه ها، سینما، پارکینگ، بانک و رستوران می باشد. برای اطلاعات تکمیلی این مطلب به صفحه بعد مراجعه نمایید.

لینک قابل نمایش نیست . لطفا ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید

9-روستای دهسرخ

روستای دهسرخ یکی از روستاهای قدیمی و تاریخی مشهد می باشد که در 45 جاده مشهد- نیشابور واقع شده است. این روستا 2000 سال قدمت دارد و چون خاک آن سرخ می باشد به آن دهسرخ می گویند. یکی از عواملی که سبب شده تا این روستا مورد هدف گردشگری واقع شود اینست که در گذشته امام رضا به همراه کاروان خود از این روستا عبور می کردند و حضرت برای وضو گرفتن چشمه آبی حفر نمودند که امروزه به آن چشمه، چشمه زمزم رضوی می گویند. مردم دهسرخ معتقدند که آب این چشمه شفا بخش می باشد. همچنین مرقد امامزاده سید عبدالعزیز در بالای تپه ای در این روستا قرار دارد. برای اطلاعات تکمیلی این مطلب به صفحه بعد مراجعه نمایید.

لینک قابل نمایش نیست . لطفا ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید

10-کوهسنگی

 کوهسنگی یکی از جاذبه های معروف مشهد می باشد که بعد از پارک ملت دومین پارک مشهد محسوب می شود. این پارک مثلثی شکل ترکیبی از آب، سنگ و سرسبزی و نور می باشد. در داخل پارک یک استخر وجود دارد که جلوه ای خاص به پارک بخشیده است. چون مشهد محل پادشاهی نادر شاه بوده است سنگ های آرامگاه وی از سنگ‌های سخت خارا یا گرانیت کوهسنگی می باشند. برای اطلاعات تکمیلی این مطلب به صفحه بعد مراجعه نمایید.

لینک قابل نمایش نیست . لطفا ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید
 
اطلاعات ضروری درباره مشهد

نژاد و زبان: نژاد اکثر مردم مشهد فارسی است. اما قوم های افغان، ترک، بلوچ ، کرد و عرب سایر نژاده ای آن را شامل می شوند. زبان اصلی مردم مشهدی و با گویش مشهدی با یکدیگر صحبت می کنند.

دین و مذهب: اکثر مردم مشهد مسلمان و شیعه هستند. البته اقلیتی از سنی ها نیز در این شهر زندگی می کنند.که بیشتر پیروان این مذهب از مهاجران کردو بلوچ و افغان می باشند.

شرایط اقتصادی: اقتصاد این شهر بیشتر بر پایه صنایع خدماتی مانند گردشگری و هتلداری، صنایع تولیدی و کارخانجات، معادن و صنایع زیر و روی زمینی، کشاورزی، دامپروری، تجارت و بازار می باشد. 

شهرهای خواهر خوانده: تاکنون شهرهای مختلفی از اقصی نقاط دنیا مانند شهر ارومجی(چین)، کراچی و لاهور(پاکستان)، میلان(ایتالیا)، فرزنو(امریکا)، کووالامپور(مالزی)، مونیخ(آلمان)، کربلا، نجف، بغداد، کاظمین، مزار شریف، شاندیز و شیراز با مشهد پیوند خواهر خواندگی بسته اند. 

مهم ترین مراکز خرید مشهد

پروما: در این مرکز خرید بزرگ و مجلل سوپر مارکت، البسه و پوشاک، محصولات بهداشتی، لوازم آرایشی، زعفران و خشکبار، انواع لوازم اشپزخانه، لوازم خانگی، سیسمونی و لوازم کودک، کیف و کفش، فرآوردهای پروتئینی و گوشتی، زیورآلات و جواهرات، محصولات فرهنگی و دیجیتالی و.. می باشد.



مجتمع تجاری الماس شرق: این مجموعه 6 طبقه دارای 1238 واحد شامل فروشگاه های پوشاک، طلا، نقره جات، کیف و کفش، لوازم خانگی، لوازم آرایشی، کافی شاپ، رستوران، سرزمین عجایب، سینمای 5 بعدی، عکاسخانه سنتی، آب نمای جامپینگ می باشد. از برندهای معروف االماس شرق می توان برندهای برندس (مخصوص پوشاک آقایان) و سالین را برشمرد.


مرکز خرید آرمان: این مرکز خرید ارائه دهنده انواع محصولات آرایشی و بهداشتی، اسباب بازی، دکوریجات، البسه، کیف و کفش، لوازم منزل، موبایل و کامپیوتر می باشد. از برندهای مشهور مرکز خرید آرمان می توان پراندا، گوچی، نایک، آدیداس و کلوین کلین را نام برد.



مرکز خرید خورشید: این مجموعه 9 طبقه و 49 واحد تجاری و اداری دارد. که عرضه کننده انواع پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی و کیف و کفش می باشد. در این مرکز خرید یک کافی شاپ وجود دارد که برای رفع خستگی می توانید به آنجا بروید.


مرکز خرید کاسپین مد: اگر به دنبال برندهای معروف هستید به این مرکز خرید بروید. این مرکز خرید دارنده بزرگترین فروشگاه های زنجیره ای در کشور می باشد. که ارائه دهنده 20 برند معروف بین المللی از کشورهایی مانند انگلیس، ترکیه، ایتالیا و اسپانیا می باشد. کفش، پوشاک و لوازم آرایشی از محصولات این مرکز هستند. البته شعبه های دیگر کاشپین مد در تهران، اصهان و مازندران نیز وجود دارد.



مرکز خرید فردوسی: این مرکز خرید دو شعبه دارد که در آنجا پوشاک، لوازم عروس و داماد، ساعت، بدلیجات و طلا و جواهرات وجود دارد.


بازار رضا: یکی از قدیمی ترین بازارهای مشهد می باشد که 35 سال قدمت دارد. بازار رضا دو طبقه و حدود یک کیلومتر طول دارد. برای خرید سوغاتی این بازار گزینه مناسبی می باشد. در طبقه اول این بازار مهر، تسبیح، انگشتر، سجاده، عطر، زعفران، زرشک، ادویه و نبات وجود دارد. طبقه دوم بازار شامل کارگاه های صنایع دستی، فیروزه و طلا کاری می باشد.


اقامت

مشهد به دلیل داشتن مسافرخانه ها، هتل های انبوه رتبه نخست هتلداری در ایران را دار می باشد. ولی با این وجود اقامت در مشهد کاری دشوار می باشد. کسانی که قصد دارند به مشهد سفر کنند  قبل از سفر در ابتدا باید نسبت به محل اقامت خود اقدام نمایند.

مهم ترین هتل های مشهد

هتل قصر طلایی: هتل 5 ستاره قصر طلایی یکی از بزرگترین و شیک ترین هتل های مشهد و حتی ایران می باشد که در مجاورت حرم امام رضا واقع شده است. همان طور که از نامش پیداست این هتل مانند قصر می باشد. هتل قصر دارای ستون های بزرگ و پله هایی مارپیچ دارد. لوستر های مجللی که از سقف هتل آویزان شده اند با نورپردازی بی نظیر خود همه جا را نورانی می کند. همچنین گچ بری ها و آیینه کاری فضای داخل جلوه بی نظیری به قصر بخشیده است. این هتل بیست طبقه دارای اتاق های متنوع یک تخته، سوئیت ها و آپارتمان های رویال می باشد که با آخرین امکانات روز مجهز شده اند. از پنجره اتاق های هتل می توان حرم مطهر را مشاهده نمود.



هتل درویشی: هتل 5 ستاره درویشی یکی از هتل های نوساز و لوکس می باشد که مجهز به تمام امکانات روز می باشد. این هتل 223 اتاق مجهز دارد و فاصله آن تا حرم حدود 2 کیلومتر می باشد. چند رستوران و کافی شاپ درون هتل وجود دارد که ارئه دهنده انواع غذاهای خوشمزه و اصیل ایرانی می باشد.


هتل جواد مشهد: این هتل 4 ستاره و لوکس 104 اتاق دارد که در همه اتاق های آن امکانات و تجهیزات به روزی وجود دارد.



هتل ایران مشهد: یکی از قدیمی ترین هتل های مشهد می باشد که بیش از 40 سال سابقه هتلداری دارد. این هتل 4 ستاره در مجاورت حرم و فاصله آن با حرم 5 دقیقه می باشد. این هتل از زمان ساخت بارها مورد بازسازی قرار گرفته که آخرین بازسازی آن مربوط به سال 1388 می باشد که تمام این مجموعه با امکانات پیشرفته مجهز گردید. از امتیازات این هتل می توان به مشاوران و کارشناسان بهداشت اشاره نمود که در همه قسمت های هتل حضور دارند.



اقامتگاه رایگان: از جمله اقامتگاه های رایگان که می توان از آنها استفاده نمود کمپ های طرق یا غدیر در نزدیکی پلیس راه و بابا قدرت در بولوار فرودگاه مشهد را نام برد. و اگر سفرتان کوتاه مدت است و برای زیارت به این شهر سفر کرده اید، می توانید از خوابگاه های حرم که برای زائران ساخته شده اند به طور رایگان استفاده نمایید. 

مهم ترین رستوران های مشهد در یک نگاه

رستوران پسران کریم: یکی از رستوران های قدیمی مشهد می باشد که ارائه دهنده انواع غذاهای خوشمزه و اصیل ایران و مشهد می باشد. این رستوران سه شعبه در مشهد دارد که قیمت غذاهای آن مناسب می باشد.



رستوران معین درباری: از رستوران های معروف و قدیمی مشهد می باشد که بیش از یک قرن سابقه دارد. در این رستوران انواع غذاهای ایرانی با کیفیت عالی و قیمت مناسب سرو می شود.


رستوران ارم شاندیز: یکی از رستوران های معروف مشهد می باشد که از سه قسمت رستوران سنتی، رستوران فضای باز و سالن VIP تشکیل شده است. محیط این رستوران بسیار زیبا و آرامش بخش می باشد. از امتیازات این رستوران می توان به کارخانه لبنیات آن اشاره نمود که در انتهای رستوران قرار دارد. تمام محصولات لبنی این کارخانه برای مصرف رستوران استفاده می شود.



رستوران رضایی مشهد: یکی از رستوران های معروف مشهد می باشد که بیش از 6 شعبه در سطح شهر مشهد دارد. رستوران رضایی به دلیل چلوهای خوش مزه و کباب لذیذش معروف می باشد. کیفیت بالا و قیمت مناسب غذاهای این رستوران سبب شده تا مشتریان بسیاری را جذب خود کند.


رستوران پدیده شاندیز: یکی از بهترین رستوران های مشهد می باشد که شیشلیک های آن بسیار معروف می باشد. رستوران پدیده شاندیز از رستوران بین المللی، رستوران انتخاب آزاد، لمکده، رستوران تابستانی و باغ پرندگان تشکیل شده است.


رستوران بام کوهسر: این رستوران یکی از رستوران های منحصر به فرد مشهد می باشد که در آن انواع غذاهای ایرانی و فرنگی سرو می شود. رستوران بام کوهسر مجموعه از رستوران های ایرانی، ایتالیایی و کافی شاپ می باشد که می توان همراه با صرف غذا از چشم اندازهای زیبای مشهد نهایت لذت را برد.



منبع:/لینک قابل نمایش نیست . لطفا ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید