تالار گفتمان اسکریپت دات کام

نسخه‌ی کامل: چهار طاقی بازه هور مشهد
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
لینک قابل نمایش نیست . لطفا ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید شهر مشهد به دلیل وجود بارگاه امام رضا (ع) در این شهر، مورد توجه گردشگران زیادی است. البته نه تنها بارگاه امام رضا (ع) بلکه به دلیل تاریخی بودن این شهر، جاذبه های تاریخی فراوانی در مشهد و اطراف آن وجود دارد که از دیگر دلایل سفر گردشگران لینک قابل نمایش نیست . لطفا ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید  به این شهر است. یکی از آثار تاریخی به جا  مانده از دوران ساسانیان، چهار طاقی بازه هور است.
[تصویر:  %DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%B7%D8%A7%D9%...%D8%B1.jpg]
بنای چهار طاقی بازه هور یکی از جذاب ترین بناهای تاریخی و دیدنی مشهد اس. این بنا در فاصله70 کیلومتری جنوب شهر مشهد در ضلع شرقی روستایی به نام رباط سفید در ابتدای تنگه ای بازه هور واقع شده است. این بنا دارای سه ورودی و یک گنبد مرتفع می باشد. این بنا به نظر می آید که بنای جا مانده از یک معماری بزرگتر باشد. اخیرا یکی از دانشمندان ایرانی نظریه خاصیت نجومی بودن این بنا را با دلایل مستندی اثبات کرده است.
روستای رباط سفید به همراه این بنا در 24 شهریور ماه 1310با شماره ثبت 39به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است. بازه در زبان فارسی دری به قسمتی از کوه گفته می شود که خورشید از میانه باز آن به طرز زیبا و با شکوهی طلوع می کند.
چهارطاقی بازه هور، یا آتشکده هور مربوط به دوره ساسانی است. این بنا چهار طاقی است که از چهار طرف باز بوده و عناصر گنبدی شکل بر روی آن قرار دارد. فضای وردی بنا سه درگاهی بلند و عریض دارد که احتمالا حکم تالار ورودی به فضاهای معماری طرفین به شمار می آید. ورودی اصلی بنا در ضلع غربی ایجاد شده است. در سطح فوقانی پلان مربع بنا، چوب هایی را بر کنج آن نصب کرده اند که احتمالا گام های اولیه برای ایجاد گوشوار جهت گنبد در بناها بوده است. گفته می شود این بنا در واقع هسته مرکزی یک مجموعه معماری است که به فاصله نزدیکی از این بنا، ویرانه هایی در قلعه تاریخی بنام دختر و پس بر روی یک بلندی دیده می شود.
البته برخی بر این باورند که این بنای سنگی در گذشته کابرد زمان سنجی داشته است و اکنون مرمت شده است. برخی دیگر می گویند که بنا برای حفاظت و نگهبانی از راه ساخته شده است. بنای چهار طاقی بازه هور را مانند یک تالار مجلل می دانند که به درباریان ساسانیان تعلق دارد.
اگر به مشهد سفر کردید، بازدید از این جاذبه زیبا و تاریخی را فراموش نکنید. بنای سنگی بسیار زیبایی که متعلق به یک مجموعه معماری بوده است.