امروز،
پرداختن به موضوع بهینهسازی موتور جستجو یا به اختصار SEO میتواند کاری پر زحمت و زمانبر باشد. از طرف دیگر نیز کمک گرفتن از افراد متخصص در این حوزه هم میتواند بسیار پر هزینه باشد. اما خوشبختانه انبوهی از ابزارهای رایگان مبتنی بر کلاود سئو و نرم افزارهای قابل دانلود وجود دارد که میتوانند کار شما را راحت کنند.
ابزارهای رایگان سئو ارزش امتحان کردن را دارند
ما انجمنها و گروههای مرتبط با مباحث تخصصی سئو را به منظور یافتن ابزارهای رایگان توصیه شده شامل نرم افزارهای کاربردی در هر دو زمینه کلمات کلیدی و بکلینک را جستجو و یک لیست پانزدهتایی از بهترین ابزارهای رایگان را جمع آوری کردیم. بعضی از این 15 ابزار سئو که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت بسیار شناخته شده هستند، و شاید شما اسامی برخی دیگر از آنها را قبلا شنیده باشید. اما آنچه مسلم است این است که همه آنها ارزش امتحان کردن را دارند. اکثر قابلیتهای موجود در این 15 ابزار رایگان هستند، اما برخی از آنها نیز برای اینکه امکانات بیشتری را در اختیار شما قرار دهند به شما پیشنهاد میکنند که نسخه کامل آنها را خریداری کنید.
Screaming Frog SEO Spider برای بررسی و تحلیل جزئیات فنی وبسایت
Screaming Frog SEO Spider یک نرم افزار معروف رایگان قابل دانلود است که با تمرکز روی بررسی دقیق جزئیات فنی طراحی سایت به منظور آشکارسازی مشکلاتی که ممکن است تاثیر منفی روی رتبه بندیهای موتور جستجو داشته باشد، به شما اجازه میدهد وظایف مختلفی را انجام دهید. مدیر تجارت و بازاریابی الکترونیک شرکت We Sell Electrical، فیلیپ الیوت میگوید: «این برنامه ابزاری است که در عین سادگی در استفاده، جزئیات زیادی را پوشش میدهد.»
این ابزار یک کنکاش کامل از وبسایت شما به عمل میآورد. فهرست عناصری که این برنامه بررسی میکند از متا دیتا، تگهای متا روبات و تگهای استاندارد تا زمان پاسخدهی، شمارنده کلمات و کدهای وضعیت، بسیار جامع و آگاهی رسان است. الیوت توصیه میکند از قابلیت بهینه سازی Google SERP این نرم افزار استفاده کنید. این نرم افزار رایگان است اما به شما اجازه میدهد تنها تا 500 آدرس URL را بررسی کنید. حق امتیاز سالانه این نرم افزار تقريبا 150 دلار است.
SEMrush برای تحلیل رقابتی و بررسی کلیدواژهها
ابزار رایگان SEMrush به بررسی موشکافانه عملکرد کلید واژهها میپردازد. مواردی از قبیل این که کدام کلید واژهها در سایتهایی که در گوگل رنکینگ زیر صد دارند مورد استفاده قرار گرفتهاند. شما همچنین میتوانید با اضافه کردن URLها اطلاعاتی از ترافیک سایت، کلید واژههای تبلیغاتی، ترافیک واقعی در مقابل ترافیک تبلیغاتی و نظاير آن را بدست آوريد.
SEMrush اطلاعاتی از جزئیات معیارهای تعاملی و بکلینکها و همینطور اطلاعات هدف کلید واژهها روی تمام وبسایتهای داده شده را در اختیار شما قرار میدهد. الیوت میگوید: «ما از این نرم افزار برای اتخاذ تصمیم گیری آگاهانه در مورد بهینه سازی موتور جستجو روی وب سایت خود استفاده میکنیم.» با وجودی که SEMrush قابلیتهای پیشرفته دیگری نیز دارد، اما نسخه رايگان آن همچنان بسیار مفید است. هزینه تهیه نسخه پریمیوم این ابزار 70 دلار در ماه است.
Ubersuggest برای بررسی کلید واژهها
طبق گفته توسعه دهنده این نرم افزار، Ubersuggest شبیه به قابلیت پیشنهاد دهنده کلید واژه و تکمیل خودکار گوگل است. یک کلید واژه را تایپ کنید، یک زبان و نوع محتوا (مثل وب، عکس یا اخبار) را انتخاب کنید تا این ابزار اصطلاحات مرتبطی که جستجوکنندگان در گوگل یا دیگر سایتها استفاده میکنند را پیشنهاد کند.
مسئول سئو و تجارت الکترونیک BowlerHat، ماکوس میلر میگوید او به طور همزمان از Ubersuggest و Keyword Planner گوگل استفاده میکند. او میگوید: «Ubersuggest به شما کمک میکند به خلق ایده پرداخته و کلید واژههای پایه خود را به مجموعه بسیار متنوعی از گزینهها گسترش دهید. بعد از آن شما میتوانید این گذر واژهها را از طریق Google Keyword Planner اجرا كنيد تا به معیارهای دقیقتری دست پيدا کرده و این معیارها را با شرایط خاص خود تطبیق دهید.»
Google Keyword Planner برای بررسی کلید واژه
بنیانگذار Auctus Marketing کریستین هابرمن میگوید: «Google's Keyword Planner همچنان در دسترسترین منبع برای پی بردن به حجم جستجوی یک کلید واژه و کسب آگاهی در مورد میانگین هزینه در ازای کلیک (cost-per-click) است.» او در ادامه میگوید: «با استفاده از این ابزار شما میتوانید به واقع کشف کنید که کدام کلید واژهها بیشترین میزان تاثیرگذاری برای هدف یک کسب و کار را خواهند داشت. این ابزار همچنین میتواند برای یافتن کلمات کلیدی طولانی (long-tail keywords) بسیار مفید باشد.»
هابرمن برخی اوقات یک سایت رقیب را در کادر URL این ابزار قرار میدهد تا ببیند کدام کلید واژهها در آن سایت برجسته هستند. او معتقد است این ابزار بسیار قدرتمند است و هر سئو کاری باید از آن برای بررسی کلمات کلیدی استفاده کند.
KWFinder برای بررسی کلید واژه
KWFinder به شما کمک میکند کلمات کلیدی طولانی را در رقابت سطح پایین سئو پیدا کنید. شما میتوانید روزانه پنج جستجو و بیش از 50 کلید واژه در هر جستجو را به صورت رایگان انجام دهید. بنیانگذار Jiffy Rank تیم دتمر میگوید: « این ابزار میتواند به طور کامل دیدگاه شما را نسبت به آنچه در مورد جستجو کردن مردم تصور میکردید تغییر دهد. شما میتوانید عبارت جستجویی را که به نظرتان ایدهال میرسد را تایپ کنید تا این ابزار تعداد ترافیک جستجو، برآورد هزینه در ازای کلیک و امتیاز کسب شده سئوی آنها در گوگل را به شما اعلام کند، که یک معیار عالی برای بدست آوردن میزان دشواری آن برای قرار گرفتن در صفحه اول نتایج جستجو است.» طبق گفته دتمر، KWFinder همچنین جستجوهای مرتبط را نیز تولید میکند. نسخه بدون محدودیت این ابزار 29 دلار در ماه هزینه دارد.
Google Search Console برای نگهداری از وبسایت
Google Search Console که سابقا Google Webmaster Tools نام داشت به خوبی شناخته شده است، اما طبق گفته مشاور مستقل سئوی Morgan Online Marketing استیو مورگان «بعضی وقتها دست کم گرفته شده و یا به کلی نادیده گرفته میشود.»
Google Search Console رایگان است و برای شناسایی خطاهای موجود در سایت که میتوانند تاثیر منفی روی رتبه بندی نتایج جستجوی گوگل داشته باشند بسیار مفید است. این ابزار میتواند خطاهايی مثل 404/Page Not Found را که ممکن است از نظرScreaming Frog SEO Spider پنهان بماند را مشخص کند. شما همچنین میتوانید از ابزارFetch as Google آن استفاده کنید تا از گوگل بخواهد دوباره به کنکاش یک URL یا کل سایت شما بپردازد که میتواند بسیار سریعتر از زمانی که آنها به طور طبیعی این کار را انجام میدهند تمام شود. ابزار Fetch as Google را میتوان روی سایتهای موبایل و دسکتاپ به کار برد.
SEOCentro SEO Analyzer برای تجزیه تحلیل وبسایت و محتوای آن
بنیانگذارDaymark Digital شانون استفان میگوید: «SEO Analyzer یک ابزار سئوی بی نظیر است که من در تمام مصاحبههای خود استفاده از آن را توصیه میکنم. اگر چه این ابزار به شما نمیگوید که چطور مشکلات سئوی وبسایت خود را برطرف کنید، اما به شما یک تصویر روشن و کامل از موارد اشتباه و مواردی که به خوبی کار میکنند را ارائه میکند. اطمینان حاصل کنید که به انتهای صفحه این ابزار هم اسکرول میکنید تا ببندید کلمات کلیدی اصلی شما در آن صفحه وب کدام است. اگر کلمه کلیدی اصلی شما چیزی شبیه به "کسب اطلاعات بیشتر" است باید روی بهینه سازی محتوای صفحه خود بیشتر کار کنید.
Panguin برای بررسی الگوريتم پنگوئن و پاندا
ابزار Panguin وبسایتها را تجزیه تحلیل کرده و انواع مختلفی از مشکلات، شامل تاثیرات احتمالی بهروزرسانیهای پنگوئن و پاندای گوگل را بررسی میکند. طبق گفته مدیر بخش سئوی Active Web Group ماریا فیسینا، این ابزار منحصر به فرد از حساب Google Analytics شما و به ویژه جستجو در ترافیک طبیعی از آن بهره برداری میکند. او میگوید: «استفاده از پنگوئن در زمان ارزیابی روند عملکرد یک سایت بسیار مفید است.»
Website Penalty Indicator برای بررسی پنگوئن، پاندا و سازگاری با موبایل
یکی دیگر از ابزاری که استفاده از آن برای بررسی مجازاتهای گوگل توصیه میشود Website Penalty Indicatorاست که ترافیک طبیعی یک سایت را در مقابل بهروزرسانیهای الگوريتم جدول زمانی پنگوئن، پاندا و میزان سازگاری با موبایل را به شکل نمودار ترسیم میکند. مالک Northside SEO آنتونی نلسون میگوید: «اگر شما در صدد خرید یک دامنه هستید و یا تنها میخواهید در مورد رقبای خود کمی تحقيق کنید، این ابزار چشم انداز سریع و واضحی از اینکه آیا آن دامنه تحت تاثیر هر گونه از بهروزرسانی الگوريتمهای بزرگ گوگل قرار گرفته است یا خیر را در اختیار شما قرار میدهد.»
Yoast SEO برای بهینهسازی سایتهای وردپرس
Yoast SEO یک افزونه رایگان برای وبلاگها و وبسایتهای وردپرس است و طبق گفته فروشگاه آنلاین Morgan این افزونه این گزینه را در اختیار شما قرار میدهد تا عنوان صفحه و متادیتای صفحات یا پستهای جداگانه را تغییر دهید. همچنین علاوه بر این که به شما کمک میکند یک نقشه سایت سفارشی XML بسازید، مبانی سئو و راهنمای ساخت کلید واژههای مناسب و بسیاری از قابلیتهای دیگر را نیز در اختیار شما قرار میدهد. این افزونه با استفاده از دایرههای سبز، زرد و قرمز بازخورد تاثیرات سئو روی پستها و صفحات را به شما نشان میدهد.
SEO SpyGlass برای تحلیل رقیب و تحلیل بکلینک
SEO SpyGlass یک نرم افزار رایگان قابل دانلود است که برای تحت نظر گرفتن پروفایل بکلینک یک وبسایت و یافتن منابع بکلینکهای رقیب ضروری است. مشاور فنی DittoDigital میشل سیموندز میگوید: «این نرم افزار بیشتر از هر ابزار دیگری که من تا به حال استفاده کردهام، جزئیات بسیار گستردهای را فراهم میکند. میزان اطلاعاتی که شما میتوانید جمع آوری کنید و جایی که این اطلاعات از آن جمع آوری میشود همگی تحت کنترل شما هستند. همچنین، شما میتوانید زمان جمع آوری این اطلاعات را نیز کنترل کنید.»
برخلاف بسیاری دیگر از ابزارهای مشابه، شما میتوانید یک تجزیه و تحلیل را به جای یک چرخه منظم در فواصل نامنظم اجرا کنید. سیموندز میگوید: «بسیار حیاتی است که زمانی که برخی تغییرات عمده رخ میدهند شما به سرعت گزارش بهروزرسانی آن را در اختیار داشته باشید.» برای دسترسی به قابلیتهای بیشتر در این نرم افزار بر اساس نوع قابلیتهای انتحابی، مبلغ 124.75 یا 299.75 دلار را باید پرداخت کنید.
Moz Open Site Explorer برای تحلیل بکلینک و اعتبار وبسایت
ابزارهای سئوی Moz اغلب غیر رایگان بوده و برای خرید حق امتیاز ماهانه آن باید مبلغ 99 دلار پرداخت کرد. اما شما میتوانید از یکی از قابلیتهای جالب توجه آن به نام Open Site Explorer به رایگان استفاده کنید. Open Site Explorer یک تحلیلگر لینک فوق العاده است که لینکهای ورودی، اعتبار، معیارهای لینکهای درون صفحه، صفحات برتر، لینک به دامنهها و Landing page های برتر به وبسایت شما را مورد تجزیه تحلیل قرار میدهد.
این ابزار همچنین امکان بررسی اعتبار کل یک سایت یا یک صفحه خاص را در اختیار شما قرار میدهد. استفان از Daymark Digital میگوید: «با شناخت داشتن از این اطلاعات شما میتوانید صفحات خود را بیشتر از میزان اعتبار حال حاضر بهینه کنید. همچنین شما میتوانید یک استراتژی جدید برای ساخت لینکهایی که اعتبار آنلاین شما را افزایش میدهد تهیه کنید.»
ابزار Varvy Seo برای تحلیل محتوا و وبسایت
ابزار رایگانVarvy Seo با فراهم کردن انواع مختلفی از بررسیهای اجمالی به شما اين امکان را میدهد تا از چگونگی عملکرد وبسایت و محتوای درون آن مطلع شوید. این اطلاعات شامل تعداد دامنههایی که به شما لینک شدهاند تا ملاحظات اخیر رسانههای اجتماعی را شامل میشود. تحلیلگر سئو و مسئول بخش تجارت الکترونیکAnchour Creative الکساندر مانسل میگوید: «تنها کافی است یک صفحه از وبسایت خود را وارد کرده و نتایج سئوی به دست آمده را مشاهده کنید. این ابزار با نگاه دقیقتر به بخشهای پر اهمیت مثل بهینه سازی تصاویر، بهینه سازی محتوا، مشکلات فنی وبسایت، سرعت وبسایت و لینکها به شما کمک میکند تا تصمیمات هوشمندانهتری برای بهبود سئو در سایت خود اتخاذ کنید.»
Google Analytics برای گزارشات سفارشی
طبق گفته مانسل از Anchour Creative، ابزار Google Analytics یکی از معروفترین مجموعه ابزارهای رایگان سئو است، اما ابزار سفارشی سازی گزارشات آن اغلب اوقات یا بسیار کم استفاده میشود و یا اصلا از آن استفاده نمیشود. بخش Custom Reports از مجموعه غنی Google Analytics به شما اجازه میدهد ابعادی مثل شهر و معیارهایی را که میتواند شامل نرخ دفع بازدیدکننده و میزان مشاهده از صفحه باشد را انتخاب کنید تا یک نگاه سفارشی شده بلادرنگ از عملکرد سایت داشته باشید. برای مثال، Custom Reports از مجموعه GA به مانسل اجازه میدهد به راحتی ببیند کدام روز هفته یک سایت مشتری بر اساس جنسيت و سن بازدیدکننده بیشتری داشته است. مانسل میگوید: «وقتی این ابزار با سایر ابزارهای Google Analytics و Moz ترکیب میشود میتوان به آمار با جزئیات بیشتری دست یافت.»
TinEye برای جستجوی معکوس تصاویر
TinEye یک ابزار جستجوگر معکوس عکس رایگان است که برای استراتژیهای سئوی جستجوی تصاویر کاربرد دارد. مانسل میگوید: «بخشی از استراتژی بکلینک من ارسال تصاویر با کیفیت بالا از جانب مشتريان به سایتهای ذخيره عکس، و بعد بررسی اینکه چه کسی از آن عکسها استفاده کرده به وسیله TinEye است. من به مالک سایت ایمیل خواهم داد و توضیح میدهم چطور مشتريان من مالک عکس اصلی هستند، و سوال میکنم آیا مایل هستند که به وبسایتشان لینک داده شود. من از افزونه کروم TinEye استفاده میکنم، بنابراین قادر خواهم بود با راست-کلیک روی یک عکس با استفاده از TinEye کل وب را برای آن جستجو کنم.» افزونه TinEye برای فایرفاکس، سفاری، اینترنت اکسپلورر و اپرا نیز موجود است.
منبع شبکه
ابزارهای رایگان سئو ارزش امتحان کردن را دارند
ما انجمنها و گروههای مرتبط با مباحث تخصصی سئو را به منظور یافتن ابزارهای رایگان توصیه شده شامل نرم افزارهای کاربردی در هر دو زمینه کلمات کلیدی و بکلینک را جستجو و یک لیست پانزدهتایی از بهترین ابزارهای رایگان را جمع آوری کردیم. بعضی از این 15 ابزار سئو که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت بسیار شناخته شده هستند، و شاید شما اسامی برخی دیگر از آنها را قبلا شنیده باشید. اما آنچه مسلم است این است که همه آنها ارزش امتحان کردن را دارند. اکثر قابلیتهای موجود در این 15 ابزار رایگان هستند، اما برخی از آنها نیز برای اینکه امکانات بیشتری را در اختیار شما قرار دهند به شما پیشنهاد میکنند که نسخه کامل آنها را خریداری کنید.
Screaming Frog SEO Spider برای بررسی و تحلیل جزئیات فنی وبسایت
Screaming Frog SEO Spider یک نرم افزار معروف رایگان قابل دانلود است که با تمرکز روی بررسی دقیق جزئیات فنی طراحی سایت به منظور آشکارسازی مشکلاتی که ممکن است تاثیر منفی روی رتبه بندیهای موتور جستجو داشته باشد، به شما اجازه میدهد وظایف مختلفی را انجام دهید. مدیر تجارت و بازاریابی الکترونیک شرکت We Sell Electrical، فیلیپ الیوت میگوید: «این برنامه ابزاری است که در عین سادگی در استفاده، جزئیات زیادی را پوشش میدهد.»
این ابزار یک کنکاش کامل از وبسایت شما به عمل میآورد. فهرست عناصری که این برنامه بررسی میکند از متا دیتا، تگهای متا روبات و تگهای استاندارد تا زمان پاسخدهی، شمارنده کلمات و کدهای وضعیت، بسیار جامع و آگاهی رسان است. الیوت توصیه میکند از قابلیت بهینه سازی Google SERP این نرم افزار استفاده کنید. این نرم افزار رایگان است اما به شما اجازه میدهد تنها تا 500 آدرس URL را بررسی کنید. حق امتیاز سالانه این نرم افزار تقريبا 150 دلار است.
SEMrush برای تحلیل رقابتی و بررسی کلیدواژهها
ابزار رایگان SEMrush به بررسی موشکافانه عملکرد کلید واژهها میپردازد. مواردی از قبیل این که کدام کلید واژهها در سایتهایی که در گوگل رنکینگ زیر صد دارند مورد استفاده قرار گرفتهاند. شما همچنین میتوانید با اضافه کردن URLها اطلاعاتی از ترافیک سایت، کلید واژههای تبلیغاتی، ترافیک واقعی در مقابل ترافیک تبلیغاتی و نظاير آن را بدست آوريد.
SEMrush اطلاعاتی از جزئیات معیارهای تعاملی و بکلینکها و همینطور اطلاعات هدف کلید واژهها روی تمام وبسایتهای داده شده را در اختیار شما قرار میدهد. الیوت میگوید: «ما از این نرم افزار برای اتخاذ تصمیم گیری آگاهانه در مورد بهینه سازی موتور جستجو روی وب سایت خود استفاده میکنیم.» با وجودی که SEMrush قابلیتهای پیشرفته دیگری نیز دارد، اما نسخه رايگان آن همچنان بسیار مفید است. هزینه تهیه نسخه پریمیوم این ابزار 70 دلار در ماه است.
Ubersuggest برای بررسی کلید واژهها
طبق گفته توسعه دهنده این نرم افزار، Ubersuggest شبیه به قابلیت پیشنهاد دهنده کلید واژه و تکمیل خودکار گوگل است. یک کلید واژه را تایپ کنید، یک زبان و نوع محتوا (مثل وب، عکس یا اخبار) را انتخاب کنید تا این ابزار اصطلاحات مرتبطی که جستجوکنندگان در گوگل یا دیگر سایتها استفاده میکنند را پیشنهاد کند.
مسئول سئو و تجارت الکترونیک BowlerHat، ماکوس میلر میگوید او به طور همزمان از Ubersuggest و Keyword Planner گوگل استفاده میکند. او میگوید: «Ubersuggest به شما کمک میکند به خلق ایده پرداخته و کلید واژههای پایه خود را به مجموعه بسیار متنوعی از گزینهها گسترش دهید. بعد از آن شما میتوانید این گذر واژهها را از طریق Google Keyword Planner اجرا كنيد تا به معیارهای دقیقتری دست پيدا کرده و این معیارها را با شرایط خاص خود تطبیق دهید.»
Google Keyword Planner برای بررسی کلید واژه
بنیانگذار Auctus Marketing کریستین هابرمن میگوید: «Google's Keyword Planner همچنان در دسترسترین منبع برای پی بردن به حجم جستجوی یک کلید واژه و کسب آگاهی در مورد میانگین هزینه در ازای کلیک (cost-per-click) است.» او در ادامه میگوید: «با استفاده از این ابزار شما میتوانید به واقع کشف کنید که کدام کلید واژهها بیشترین میزان تاثیرگذاری برای هدف یک کسب و کار را خواهند داشت. این ابزار همچنین میتواند برای یافتن کلمات کلیدی طولانی (long-tail keywords) بسیار مفید باشد.»
هابرمن برخی اوقات یک سایت رقیب را در کادر URL این ابزار قرار میدهد تا ببیند کدام کلید واژهها در آن سایت برجسته هستند. او معتقد است این ابزار بسیار قدرتمند است و هر سئو کاری باید از آن برای بررسی کلمات کلیدی استفاده کند.
KWFinder برای بررسی کلید واژه
KWFinder به شما کمک میکند کلمات کلیدی طولانی را در رقابت سطح پایین سئو پیدا کنید. شما میتوانید روزانه پنج جستجو و بیش از 50 کلید واژه در هر جستجو را به صورت رایگان انجام دهید. بنیانگذار Jiffy Rank تیم دتمر میگوید: « این ابزار میتواند به طور کامل دیدگاه شما را نسبت به آنچه در مورد جستجو کردن مردم تصور میکردید تغییر دهد. شما میتوانید عبارت جستجویی را که به نظرتان ایدهال میرسد را تایپ کنید تا این ابزار تعداد ترافیک جستجو، برآورد هزینه در ازای کلیک و امتیاز کسب شده سئوی آنها در گوگل را به شما اعلام کند، که یک معیار عالی برای بدست آوردن میزان دشواری آن برای قرار گرفتن در صفحه اول نتایج جستجو است.» طبق گفته دتمر، KWFinder همچنین جستجوهای مرتبط را نیز تولید میکند. نسخه بدون محدودیت این ابزار 29 دلار در ماه هزینه دارد.
Google Search Console برای نگهداری از وبسایت
Google Search Console که سابقا Google Webmaster Tools نام داشت به خوبی شناخته شده است، اما طبق گفته مشاور مستقل سئوی Morgan Online Marketing استیو مورگان «بعضی وقتها دست کم گرفته شده و یا به کلی نادیده گرفته میشود.»
Google Search Console رایگان است و برای شناسایی خطاهای موجود در سایت که میتوانند تاثیر منفی روی رتبه بندی نتایج جستجوی گوگل داشته باشند بسیار مفید است. این ابزار میتواند خطاهايی مثل 404/Page Not Found را که ممکن است از نظرScreaming Frog SEO Spider پنهان بماند را مشخص کند. شما همچنین میتوانید از ابزارFetch as Google آن استفاده کنید تا از گوگل بخواهد دوباره به کنکاش یک URL یا کل سایت شما بپردازد که میتواند بسیار سریعتر از زمانی که آنها به طور طبیعی این کار را انجام میدهند تمام شود. ابزار Fetch as Google را میتوان روی سایتهای موبایل و دسکتاپ به کار برد.
SEOCentro SEO Analyzer برای تجزیه تحلیل وبسایت و محتوای آن
بنیانگذارDaymark Digital شانون استفان میگوید: «SEO Analyzer یک ابزار سئوی بی نظیر است که من در تمام مصاحبههای خود استفاده از آن را توصیه میکنم. اگر چه این ابزار به شما نمیگوید که چطور مشکلات سئوی وبسایت خود را برطرف کنید، اما به شما یک تصویر روشن و کامل از موارد اشتباه و مواردی که به خوبی کار میکنند را ارائه میکند. اطمینان حاصل کنید که به انتهای صفحه این ابزار هم اسکرول میکنید تا ببندید کلمات کلیدی اصلی شما در آن صفحه وب کدام است. اگر کلمه کلیدی اصلی شما چیزی شبیه به "کسب اطلاعات بیشتر" است باید روی بهینه سازی محتوای صفحه خود بیشتر کار کنید.
Panguin برای بررسی الگوريتم پنگوئن و پاندا
]
ابزار Panguin وبسایتها را تجزیه تحلیل کرده و انواع مختلفی از مشکلات، شامل تاثیرات احتمالی بهروزرسانیهای پنگوئن و پاندای گوگل را بررسی میکند. طبق گفته مدیر بخش سئوی Active Web Group ماریا فیسینا، این ابزار منحصر به فرد از حساب Google Analytics شما و به ویژه جستجو در ترافیک طبیعی از آن بهره برداری میکند. او میگوید: «استفاده از پنگوئن در زمان ارزیابی روند عملکرد یک سایت بسیار مفید است.»
Website Penalty Indicator برای بررسی پنگوئن، پاندا و سازگاری با موبایل
یکی دیگر از ابزاری که استفاده از آن برای بررسی مجازاتهای گوگل توصیه میشود Website Penalty Indicatorاست که ترافیک طبیعی یک سایت را در مقابل بهروزرسانیهای الگوريتم جدول زمانی پنگوئن، پاندا و میزان سازگاری با موبایل را به شکل نمودار ترسیم میکند. مالک Northside SEO آنتونی نلسون میگوید: «اگر شما در صدد خرید یک دامنه هستید و یا تنها میخواهید در مورد رقبای خود کمی تحقيق کنید، این ابزار چشم انداز سریع و واضحی از اینکه آیا آن دامنه تحت تاثیر هر گونه از بهروزرسانی الگوريتمهای بزرگ گوگل قرار گرفته است یا خیر را در اختیار شما قرار میدهد.»
Yoast SEO برای بهینهسازی سایتهای وردپرس
Yoast SEO یک افزونه رایگان برای وبلاگها و وبسایتهای وردپرس است و طبق گفته فروشگاه آنلاین Morgan این افزونه این گزینه را در اختیار شما قرار میدهد تا عنوان صفحه و متادیتای صفحات یا پستهای جداگانه را تغییر دهید. همچنین علاوه بر این که به شما کمک میکند یک نقشه سایت سفارشی XML بسازید، مبانی سئو و راهنمای ساخت کلید واژههای مناسب و بسیاری از قابلیتهای دیگر را نیز در اختیار شما قرار میدهد. این افزونه با استفاده از دایرههای سبز، زرد و قرمز بازخورد تاثیرات سئو روی پستها و صفحات را به شما نشان میدهد.
SEO SpyGlass برای تحلیل رقیب و تحلیل بکلینک
SEO SpyGlass یک نرم افزار رایگان قابل دانلود است که برای تحت نظر گرفتن پروفایل بکلینک یک وبسایت و یافتن منابع بکلینکهای رقیب ضروری است. مشاور فنی DittoDigital میشل سیموندز میگوید: «این نرم افزار بیشتر از هر ابزار دیگری که من تا به حال استفاده کردهام، جزئیات بسیار گستردهای را فراهم میکند. میزان اطلاعاتی که شما میتوانید جمع آوری کنید و جایی که این اطلاعات از آن جمع آوری میشود همگی تحت کنترل شما هستند. همچنین، شما میتوانید زمان جمع آوری این اطلاعات را نیز کنترل کنید.»
برخلاف بسیاری دیگر از ابزارهای مشابه، شما میتوانید یک تجزیه و تحلیل را به جای یک چرخه منظم در فواصل نامنظم اجرا کنید. سیموندز میگوید: «بسیار حیاتی است که زمانی که برخی تغییرات عمده رخ میدهند شما به سرعت گزارش بهروزرسانی آن را در اختیار داشته باشید.» برای دسترسی به قابلیتهای بیشتر در این نرم افزار بر اساس نوع قابلیتهای انتحابی، مبلغ 124.75 یا 299.75 دلار را باید پرداخت کنید.
Moz Open Site Explorer برای تحلیل بکلینک و اعتبار وبسایت
ابزارهای سئوی Moz اغلب غیر رایگان بوده و برای خرید حق امتیاز ماهانه آن باید مبلغ 99 دلار پرداخت کرد. اما شما میتوانید از یکی از قابلیتهای جالب توجه آن به نام Open Site Explorer به رایگان استفاده کنید. Open Site Explorer یک تحلیلگر لینک فوق العاده است که لینکهای ورودی، اعتبار، معیارهای لینکهای درون صفحه، صفحات برتر، لینک به دامنهها و Landing page های برتر به وبسایت شما را مورد تجزیه تحلیل قرار میدهد.
این ابزار همچنین امکان بررسی اعتبار کل یک سایت یا یک صفحه خاص را در اختیار شما قرار میدهد. استفان از Daymark Digital میگوید: «با شناخت داشتن از این اطلاعات شما میتوانید صفحات خود را بیشتر از میزان اعتبار حال حاضر بهینه کنید. همچنین شما میتوانید یک استراتژی جدید برای ساخت لینکهایی که اعتبار آنلاین شما را افزایش میدهد تهیه کنید.»
ابزار Varvy Seo برای تحلیل محتوا و وبسایت
ابزار رایگانVarvy Seo با فراهم کردن انواع مختلفی از بررسیهای اجمالی به شما اين امکان را میدهد تا از چگونگی عملکرد وبسایت و محتوای درون آن مطلع شوید. این اطلاعات شامل تعداد دامنههایی که به شما لینک شدهاند تا ملاحظات اخیر رسانههای اجتماعی را شامل میشود. تحلیلگر سئو و مسئول بخش تجارت الکترونیکAnchour Creative الکساندر مانسل میگوید: «تنها کافی است یک صفحه از وبسایت خود را وارد کرده و نتایج سئوی به دست آمده را مشاهده کنید. این ابزار با نگاه دقیقتر به بخشهای پر اهمیت مثل بهینه سازی تصاویر، بهینه سازی محتوا، مشکلات فنی وبسایت، سرعت وبسایت و لینکها به شما کمک میکند تا تصمیمات هوشمندانهتری برای بهبود سئو در سایت خود اتخاذ کنید.»
Google Analytics برای گزارشات سفارشی
طبق گفته مانسل از Anchour Creative، ابزار Google Analytics یکی از معروفترین مجموعه ابزارهای رایگان سئو است، اما ابزار سفارشی سازی گزارشات آن اغلب اوقات یا بسیار کم استفاده میشود و یا اصلا از آن استفاده نمیشود. بخش Custom Reports از مجموعه غنی Google Analytics به شما اجازه میدهد ابعادی مثل شهر و معیارهایی را که میتواند شامل نرخ دفع بازدیدکننده و میزان مشاهده از صفحه باشد را انتخاب کنید تا یک نگاه سفارشی شده بلادرنگ از عملکرد سایت داشته باشید. برای مثال، Custom Reports از مجموعه GA به مانسل اجازه میدهد به راحتی ببیند کدام روز هفته یک سایت مشتری بر اساس جنسيت و سن بازدیدکننده بیشتری داشته است. مانسل میگوید: «وقتی این ابزار با سایر ابزارهای Google Analytics و Moz ترکیب میشود میتوان به آمار با جزئیات بیشتری دست یافت.»
TinEye برای جستجوی معکوس تصاویر
TinEye یک ابزار جستجوگر معکوس عکس رایگان است که برای استراتژیهای سئوی جستجوی تصاویر کاربرد دارد. مانسل میگوید: «بخشی از استراتژی بکلینک من ارسال تصاویر با کیفیت بالا از جانب مشتريان به سایتهای ذخيره عکس، و بعد بررسی اینکه چه کسی از آن عکسها استفاده کرده به وسیله TinEye است. من به مالک سایت ایمیل خواهم داد و توضیح میدهم چطور مشتريان من مالک عکس اصلی هستند، و سوال میکنم آیا مایل هستند که به وبسایتشان لینک داده شود. من از افزونه کروم TinEye استفاده میکنم، بنابراین قادر خواهم بود با راست-کلیک روی یک عکس با استفاده از TinEye کل وب را برای آن جستجو کنم.» افزونه TinEye برای فایرفاکس، سفاری، اینترنت اکسپلورر و اپرا نیز موجود است.
منبع شبکه