امروز،
رتبه صفحه یا پیج رنک PageRank گوگل به تکنولوژی و فناوری اشاره می کند که بر اساس آن موتورهای جستجویی همچون گوگل وبسایتهایی که به هدف جستجوگر نزدیکترند را در ردههای بالاتری نسبت به دیگران قرار میدهد.البته ناگفته نماند که هدف جستجوگر همیشه یکسان نیست و تغییر می کند و روز به روز حرفه ای تر و پیچیده تر می شود.
پیج رنک گوگل چیست؟
اصطلاح انگلیسی این مفهوم به دنبال لری پیج نویسنده اولیه این الگوریتم و از موسسین اولیه گوگل نام گذاری شدهاست. به این روش کاربرانی که کلمه ویژهای را جستجو میکنند میتوانند ابتدا وبگاههایی را ببینند که هم به خواسته آنها نزدیکتر است و هم بازدید بیشتری داشتهاست.(البته بازدید بیشتر در آخرین آپدیتهای گوگل ملاک خواسته های گوگل نیست.)
پیج رنک که به آن اختصارا PR میگویند برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ میلادی توسط Sergey Brin ابداع گردید، پیج رنک نتیجه تجزیه و تحلیل لینکهای ورودی و سئو و بهینه سازی ، ولید بودن قالب سایت ، و خیلی موارد دیگر که در این مقال نمی گنجد به یک سایت است، پیج رنک رتبهای است که گوگل برای یک سایت بین اعداد ۰ تا ۱۰ در نظر میگیرد. هرقدر این عدد نزدیک به ۱۰ باشد نشان دهنده اینست که این سایت از نظر گوگل اعتبار بیشتری دارد و موارد بیشتری از مبحث سئو و بهینه سازی را رعایت کرده است. روش دیگر موتورهای جستجو، پردازش رتبه صفحه، با استفاده از تعداد یافتههای خود در سایتهای اینترنتی میباشد. این روش، یک فناوری زیرساخت برای پدیدار گشتن «بمب گوگلی» نیز بود. ناگفته نماند که هدف از ساختن «بمبهای گوگلی» بالاتر رفتن رتبه یک وبلاگ یا وبگاه در موتور جستجوی گوگل میباشد که معمولاً با همکاری گروههای مردمی ایجاد میشود.
البته به جز گوگل شرکتهای دیگری هم به رتبه دهی به سایتها میپردازند، که یکی از آنها الکسا Alexa یک سایت معتبر بینالمللی و دارای نمودار رتبه جهانی برای سایتها میباشد که الگوریتم بالا بردن رتبه سایتها را بر اساس تعداد درست بازدید کنندگان انجام میدهد. این رتبه بندی شمارهای بین ۱ تا چند میلیون میباشد که هرچه این شماره برعکس گوگل به یک نزدیکتر باشد رتبه وبسایت شما بالاتر میباشد. امروزه موتور جستجوگر بینگ نیز در جست و جوی جهانی نقش مهمی داشته است و حتی امکاناتی که در قسمت وب مستر تولز ارائه داده است بسیار پیشرفته می باشد.
پیج رنک گوگل چیست؟
اصطلاح انگلیسی این مفهوم به دنبال لری پیج نویسنده اولیه این الگوریتم و از موسسین اولیه گوگل نام گذاری شدهاست. به این روش کاربرانی که کلمه ویژهای را جستجو میکنند میتوانند ابتدا وبگاههایی را ببینند که هم به خواسته آنها نزدیکتر است و هم بازدید بیشتری داشتهاست.(البته بازدید بیشتر در آخرین آپدیتهای گوگل ملاک خواسته های گوگل نیست.)
پیج رنک که به آن اختصارا PR میگویند برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ میلادی توسط Sergey Brin ابداع گردید، پیج رنک نتیجه تجزیه و تحلیل لینکهای ورودی و سئو و بهینه سازی ، ولید بودن قالب سایت ، و خیلی موارد دیگر که در این مقال نمی گنجد به یک سایت است، پیج رنک رتبهای است که گوگل برای یک سایت بین اعداد ۰ تا ۱۰ در نظر میگیرد. هرقدر این عدد نزدیک به ۱۰ باشد نشان دهنده اینست که این سایت از نظر گوگل اعتبار بیشتری دارد و موارد بیشتری از مبحث سئو و بهینه سازی را رعایت کرده است. روش دیگر موتورهای جستجو، پردازش رتبه صفحه، با استفاده از تعداد یافتههای خود در سایتهای اینترنتی میباشد. این روش، یک فناوری زیرساخت برای پدیدار گشتن «بمب گوگلی» نیز بود. ناگفته نماند که هدف از ساختن «بمبهای گوگلی» بالاتر رفتن رتبه یک وبلاگ یا وبگاه در موتور جستجوی گوگل میباشد که معمولاً با همکاری گروههای مردمی ایجاد میشود.
البته به جز گوگل شرکتهای دیگری هم به رتبه دهی به سایتها میپردازند، که یکی از آنها الکسا Alexa یک سایت معتبر بینالمللی و دارای نمودار رتبه جهانی برای سایتها میباشد که الگوریتم بالا بردن رتبه سایتها را بر اساس تعداد درست بازدید کنندگان انجام میدهد. این رتبه بندی شمارهای بین ۱ تا چند میلیون میباشد که هرچه این شماره برعکس گوگل به یک نزدیکتر باشد رتبه وبسایت شما بالاتر میباشد. امروزه موتور جستجوگر بینگ نیز در جست و جوی جهانی نقش مهمی داشته است و حتی امکاناتی که در قسمت وب مستر تولز ارائه داده است بسیار پیشرفته می باشد.