امروز،
چگونه هاست یا یک سرور بر سئو تاثیر گذار است؟در این مقاله به طور کامل به بررسی تأثیر هاست و سرور بر سئوی وب سایت می پردازیم.
یکی از مواردی که معمولا همه جا به آن اشاره شده است بحث سرعت سایت است.از آنجا که سرعت سایت یکی از فاکتور های سئوست، هاست شما می تواند بر سئو و رتبه شما تاثیر گذار باشد.
درباره انتخاب هاست اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد.عده ای بر این باورند که ربات های گوگل، با سرعت بیشتری به هاست های خارجی می رسند.بنابراین هاست خارجی بهتر است.
اما من این دیدگاه را با دلایل زیر به چالش می کشم:
ربات های گوگل، اکثرا آمریکایی هستند.آیا سایتی که در هند یا اقیانوسیه است، باید هاست آمریکایی تهیه کند؟همین مثال را به همه کشور ها بسط دهید.بدیهی است که منطقی بنظر نمی رسد.
سایت هایی که روی هاست خارج از کشور خود هستند تنها سرعت ping آنها از داخل کشور کند تر می شود.ربات های گوگل، سرعت ping را ملاک قرار نمی دهند.در همه جای دنیا دسترسی به سایتی که هاست و سرور آن خارج از آن کشور است، دارای سرعت ping بیشتری است و سرعت ping سایت ها دارای استاندارد هایی است که بسته به شرایط مختلف متفاوت است.سرعت بارگذاری سایت بعد از ping است که می تواند در سئو موثر باشد.نیازی نیست که شما به فکر ربات های گوگل باشید.الگوریتم گوگل انقدر نادان نیست که صرفا به خاطر اینکه ربات هایش از برخی کشور ها دور است، به آنها رتبه منفی دهد.(مقاله ارسال و پاسخ صفحات وب – Request – Response را مطالعه کنید)
لذا من در اینجا این دیدگاه را رد می کنم.برای تهیه هاست، ایرانی یا خارجی بودن را ملاک قرار ندهید.هر کدام را که دوست دارید انتخاب کنید.من شخصا هاست های ایرانی را به خاطر سرعت بالا(از داخل کشور) ترجیح می دهم و همه کارهای ما روی هاست و سرور های ایرانی سئوی موفقی داشتند.
قطعی سایت ها به دلیل ناپایدار بودن اینترنت ایران هم به آن شدت نیست که بیش از چند ساعت در طول چند ماه، موجب قطعی سایت شود.لذا حتی قطعی هاست های ایرانی (نقطه ضعف هاست های ایرانی به دلیل مشکلات زیر ساختی در داخل کشور) نیز نمی تواند به سئوی شما آسیب برساند.قطعی های کوتاه مدت، موضوعی نیست که بخواهید نگران آن باشید.اما باید در انتخاب شرکت هاستینگ و سرور خود که چقدر از نظر پشتیبانی قوی هستند دقت کنید.من در اینجا فقط به قطعی ناشی از دیتا سنتر ها و زیرساخت مخابراتی کشور درباره سرور های ایرانی اشاره کردم.نه قطعی که از ضعف پشتیبانی و سرویس یک شرکت هاستینگ ، حاصل شده باشد.از هاستینگ هایی که وقتی سایت شما به هر دلیلی قطع می شوند پاسخگو نیستند و شما باید صبر کنید در ساعت اداری با مکافات فراوان مشکل را اعلام کنید و آنها پس از چند ساعت پاسخ شما را بدهند (بماند که چه پاسخی می دهند!) شدیدا پرهیز کنید!
یکی دیگر از موارد مرتبط با سرور و تاثیر گذار در سئو، مکان سرور و ارتباط آن با مکان بک لینک های سایت و کشور کاربران جستجو کننده در گوگل است.این سه مورد، با هم ارتباط تنگاتنگی دارند.وقتی بک لینک های شما از کشور آلمان باشد، و سرور شما نیز از کشور آلمان باشد، کاربرانی که IP آلمانی دارند و در گوگل جستجو می کنند، احتمال اینکه سایت شما را در نتایج اولیه ببینید، بیشتر است.(توجه کنید که این فقط یکی از ۱۱۴ فاکتور رتبه بندی است و به این سادگی هم نیست)
مورد دیگر ip سرور می باشد.ممکن است سایت دیگری روی همان ip بوده که قبلا اسپم شده و در بلک لیست گوگل قرار گرفته است.بدیهی است ip که هاست شما روی آن سوار شده است نباید در لیست سیاه باشد.
منبع:سئو روز
یکی از مواردی که معمولا همه جا به آن اشاره شده است بحث سرعت سایت است.از آنجا که سرعت سایت یکی از فاکتور های سئوست، هاست شما می تواند بر سئو و رتبه شما تاثیر گذار باشد.
درباره انتخاب هاست اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد.عده ای بر این باورند که ربات های گوگل، با سرعت بیشتری به هاست های خارجی می رسند.بنابراین هاست خارجی بهتر است.
اما من این دیدگاه را با دلایل زیر به چالش می کشم:
ربات های گوگل، اکثرا آمریکایی هستند.آیا سایتی که در هند یا اقیانوسیه است، باید هاست آمریکایی تهیه کند؟همین مثال را به همه کشور ها بسط دهید.بدیهی است که منطقی بنظر نمی رسد.
سایت هایی که روی هاست خارج از کشور خود هستند تنها سرعت ping آنها از داخل کشور کند تر می شود.ربات های گوگل، سرعت ping را ملاک قرار نمی دهند.در همه جای دنیا دسترسی به سایتی که هاست و سرور آن خارج از آن کشور است، دارای سرعت ping بیشتری است و سرعت ping سایت ها دارای استاندارد هایی است که بسته به شرایط مختلف متفاوت است.سرعت بارگذاری سایت بعد از ping است که می تواند در سئو موثر باشد.نیازی نیست که شما به فکر ربات های گوگل باشید.الگوریتم گوگل انقدر نادان نیست که صرفا به خاطر اینکه ربات هایش از برخی کشور ها دور است، به آنها رتبه منفی دهد.(مقاله ارسال و پاسخ صفحات وب – Request – Response را مطالعه کنید)
لذا من در اینجا این دیدگاه را رد می کنم.برای تهیه هاست، ایرانی یا خارجی بودن را ملاک قرار ندهید.هر کدام را که دوست دارید انتخاب کنید.من شخصا هاست های ایرانی را به خاطر سرعت بالا(از داخل کشور) ترجیح می دهم و همه کارهای ما روی هاست و سرور های ایرانی سئوی موفقی داشتند.
قطعی سایت ها به دلیل ناپایدار بودن اینترنت ایران هم به آن شدت نیست که بیش از چند ساعت در طول چند ماه، موجب قطعی سایت شود.لذا حتی قطعی هاست های ایرانی (نقطه ضعف هاست های ایرانی به دلیل مشکلات زیر ساختی در داخل کشور) نیز نمی تواند به سئوی شما آسیب برساند.قطعی های کوتاه مدت، موضوعی نیست که بخواهید نگران آن باشید.اما باید در انتخاب شرکت هاستینگ و سرور خود که چقدر از نظر پشتیبانی قوی هستند دقت کنید.من در اینجا فقط به قطعی ناشی از دیتا سنتر ها و زیرساخت مخابراتی کشور درباره سرور های ایرانی اشاره کردم.نه قطعی که از ضعف پشتیبانی و سرویس یک شرکت هاستینگ ، حاصل شده باشد.از هاستینگ هایی که وقتی سایت شما به هر دلیلی قطع می شوند پاسخگو نیستند و شما باید صبر کنید در ساعت اداری با مکافات فراوان مشکل را اعلام کنید و آنها پس از چند ساعت پاسخ شما را بدهند (بماند که چه پاسخی می دهند!) شدیدا پرهیز کنید!
یکی دیگر از موارد مرتبط با سرور و تاثیر گذار در سئو، مکان سرور و ارتباط آن با مکان بک لینک های سایت و کشور کاربران جستجو کننده در گوگل است.این سه مورد، با هم ارتباط تنگاتنگی دارند.وقتی بک لینک های شما از کشور آلمان باشد، و سرور شما نیز از کشور آلمان باشد، کاربرانی که IP آلمانی دارند و در گوگل جستجو می کنند، احتمال اینکه سایت شما را در نتایج اولیه ببینید، بیشتر است.(توجه کنید که این فقط یکی از ۱۱۴ فاکتور رتبه بندی است و به این سادگی هم نیست)
مورد دیگر ip سرور می باشد.ممکن است سایت دیگری روی همان ip بوده که قبلا اسپم شده و در بلک لیست گوگل قرار گرفته است.بدیهی است ip که هاست شما روی آن سوار شده است نباید در لیست سیاه باشد.
منبع:سئو روز