امروز،
زمانی که در تنظیمات مودم به مشکلی برمی خورید و یا خط تلفن خود را به مکان دیگری انتقال می دهید باید مودم را ریست کرده تا بتوانید از آن استفاده کنید.در ادامه ریست کردن مودم را به دو روش آموزش خواهیم داد.
تنظیم مجدد یا ریست کردن مودم یعنی پاک کردن اطلاعات و تنظیمات ذخیره شده بر روی مودم و برگرداندن تنظیمات مودم به حالت اولیه یا تنظیمات کارخانه می باشد. در این بخش سعی کرده ایم تا ریست کردن به دو روش سخت افزاری و نرم افزاری مودم را آموزش دهیم.
در چه مواقعی ریست کردن مودم ADSL ضرورت دارد ؟
۱- فراموش کردن رمز عبور ورود به صفحه تنظیمات مودم ADSL
شایع ترین دلیل ریست کردن مودم فراموشی نام کاربری و رمز عبور مودم است ! کاربرانی که رمز مودم خود را فراموش می کنند ، به هیچ وجه دسترسی به صفحه تنظیمات مودم را ندارند ! در این مواقع ریست کردن مودم ضرورت دارد ! نام کاربری و رمز عبور پیش فرض اغلب مودم ها admin هست و بعد از اینکه مودم رو ریست کردید می تونید با وارد کردن کلمه admin در هر دو کادر نام کاربری Username و رمز عبور Password دوباره به صفحه تنظیمات مودم وارد شوید .
۲- تغییر خط تلفن مربوط به سرویس DSL
زمانی که خط تلفن خود را به مکان دیگری منتقل می کنید،مثلا به منزل و یا شرکت دیگری انتقال می دهید مجددا باید درخواست سرویس ADSL دهید . می دانید که تنظیمات حساب کاربری برای اتصال به DSL هر خط تلفن منحصر به فرد است ، پس باید مودم را ریست کنید تا بتوانید اطلاعات قبلی رو پاک کنید و اطلاعات حساب کاربری خط جدید تون رو وارد کنید .
۳- اشتباه در تنظیمات مودم ADSL
گاهی اوقات در تنظیمات مودم ADSL دچار اشتباه می شوید ؛ مثلا VPI یا VCI رو اشتباه وارد می کنید . در این مواقع می توانید با ریست کردن مودم ADSL ،تنظیمات اشتباه رو پاک کنید و مودم رو مجدد تنظیم کنید . البته برای این کار نیازی به ریست کردن مودم نیست و فقط این گزینه به عنوان یه روش Alternate یا روش جایگزین توضیح داده شد . چون شما می توانید به صورت نرم افزاری این مشکل راحل کنید . ابتدا به صفحه تنظیمات مودم رفته و بعد با استفاده از Setup Wizard تنظیمات را مجدد انجام دهید .
۴- تغییر مشخصات حساب کاربری از طرف ISP
ممکن است به دلیل تغییرات در ISP ،شرکت سرویس دهنده اینترنت ، نام کاربری یا رمز عبور حساب کاربری DSL شما تغییر کند ، در این مواقع مودم را باید مجددا تنظیم کنید . این مورد هم مانند مورد بالا احتیاج ضروری به ریست کردن مودم نداشته و می تونید با نرم افزار خود مودم ( در صفحه تنظیمات مودم ADSL ) تنظیمات مودم را تغییر دهید .
ریست کردن مودم ADSL به روش سخت افزاری
اگه به مودم های ADSL با دقت نگاه کرده باشید در قسمت پشت مودم یه سوراخ خیلی ریز می بینید که بالا یا پایین آن Reset button یا Restore button نوشته شده است. دلیل اینکه این دکمه در یک حفره جاساز شده و به صورت یک دکمه برجسته ساخته نمیشه این است که اگه این دکمه به صورت برجسته ( مانند دکمه Power ) ساخته می شد خیـــــــــلی از کاربران آماتور ( و حتی در بعضی موارد کاربرای حرفه ای ) ممکن بود اشتباها به این دکمه دست زده و تنظیمات مودم را پاک کنند ! فراموش نکنید که برای ریست کردن مودم ،باید مودم روشن باشد !
مرحله ۱ : یه ابزار نوک تیز و خیلی باریک مثل سوزن پیدا کنید و سوزن رو تو حفره کوچیک Reset وارد کرده تا دکمه ریز رو حس کنید . حالا با سوزن دکمه ( داخل حفره Reset ) را فشار داده و حدود ۱۰ تا نهایتا ۱۵ ثانیه نگه دارید ( ۱۰ ثانیه کافیه اما برای اطمینان ۱۵ ثانیه نگه دارید ) .تمام این ۱۵ ثانیه سوزن را رها نکنید و دکمه رو در حالت فشرده شده نگه دارید.
مرحله ۲ : بعد از ۱۰ تا ۱۵ ثانیه دیگه سوزن را خارج کنید . با این کار مودم به تنظیمات اولیه کارخانه بازگشته و دوباره روشن می شود.چراغ برق یا Power ، چراغ DSL و چراغ LAN باید روشن شوند اما چراغ اینترنت خاموش می ماند !
ریست کردن مودم ADSL به روش نرم افزاری
مرحله ۱ : ابتدا مروگر را باز کنید و به آدرس ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ بروید . در این صفحه نام کاربری و رمز عبور مودم را وارد کنید.
مرحله ۲ : صفحه تنظیمات هر شرکت سازنده مودم با بقیه ممکن است تفاوت داشته باشد.معمولا گزینه Reset و یا شاید Restore را می تونید در قسمت Management مودم پیدا کنید . با کلیک روی این گزینه نوار پیشرفت یا Progress bar ظاهر می شود که درصد پیشرفت عمل ریست کردن مودم رو نمایش داده و بعد از 10 الی 15 ثانیه پیغام ظاهر میشود و اعلام می کند که ریست با موفقیت انجام شد . البته ممکن است بعضی از مودم ها امکان ریست نرم افزاری رو نداشته باشند!
تنظیم مجدد یا ریست کردن مودم یعنی پاک کردن اطلاعات و تنظیمات ذخیره شده بر روی مودم و برگرداندن تنظیمات مودم به حالت اولیه یا تنظیمات کارخانه می باشد. در این بخش سعی کرده ایم تا ریست کردن به دو روش سخت افزاری و نرم افزاری مودم را آموزش دهیم.
در چه مواقعی ریست کردن مودم ADSL ضرورت دارد ؟
۱- فراموش کردن رمز عبور ورود به صفحه تنظیمات مودم ADSL
شایع ترین دلیل ریست کردن مودم فراموشی نام کاربری و رمز عبور مودم است ! کاربرانی که رمز مودم خود را فراموش می کنند ، به هیچ وجه دسترسی به صفحه تنظیمات مودم را ندارند ! در این مواقع ریست کردن مودم ضرورت دارد ! نام کاربری و رمز عبور پیش فرض اغلب مودم ها admin هست و بعد از اینکه مودم رو ریست کردید می تونید با وارد کردن کلمه admin در هر دو کادر نام کاربری Username و رمز عبور Password دوباره به صفحه تنظیمات مودم وارد شوید .
۲- تغییر خط تلفن مربوط به سرویس DSL
زمانی که خط تلفن خود را به مکان دیگری منتقل می کنید،مثلا به منزل و یا شرکت دیگری انتقال می دهید مجددا باید درخواست سرویس ADSL دهید . می دانید که تنظیمات حساب کاربری برای اتصال به DSL هر خط تلفن منحصر به فرد است ، پس باید مودم را ریست کنید تا بتوانید اطلاعات قبلی رو پاک کنید و اطلاعات حساب کاربری خط جدید تون رو وارد کنید .
۳- اشتباه در تنظیمات مودم ADSL
گاهی اوقات در تنظیمات مودم ADSL دچار اشتباه می شوید ؛ مثلا VPI یا VCI رو اشتباه وارد می کنید . در این مواقع می توانید با ریست کردن مودم ADSL ،تنظیمات اشتباه رو پاک کنید و مودم رو مجدد تنظیم کنید . البته برای این کار نیازی به ریست کردن مودم نیست و فقط این گزینه به عنوان یه روش Alternate یا روش جایگزین توضیح داده شد . چون شما می توانید به صورت نرم افزاری این مشکل راحل کنید . ابتدا به صفحه تنظیمات مودم رفته و بعد با استفاده از Setup Wizard تنظیمات را مجدد انجام دهید .
۴- تغییر مشخصات حساب کاربری از طرف ISP
ممکن است به دلیل تغییرات در ISP ،شرکت سرویس دهنده اینترنت ، نام کاربری یا رمز عبور حساب کاربری DSL شما تغییر کند ، در این مواقع مودم را باید مجددا تنظیم کنید . این مورد هم مانند مورد بالا احتیاج ضروری به ریست کردن مودم نداشته و می تونید با نرم افزار خود مودم ( در صفحه تنظیمات مودم ADSL ) تنظیمات مودم را تغییر دهید .
ریست کردن مودم ADSL به روش سخت افزاری
اگه به مودم های ADSL با دقت نگاه کرده باشید در قسمت پشت مودم یه سوراخ خیلی ریز می بینید که بالا یا پایین آن Reset button یا Restore button نوشته شده است. دلیل اینکه این دکمه در یک حفره جاساز شده و به صورت یک دکمه برجسته ساخته نمیشه این است که اگه این دکمه به صورت برجسته ( مانند دکمه Power ) ساخته می شد خیـــــــــلی از کاربران آماتور ( و حتی در بعضی موارد کاربرای حرفه ای ) ممکن بود اشتباها به این دکمه دست زده و تنظیمات مودم را پاک کنند ! فراموش نکنید که برای ریست کردن مودم ،باید مودم روشن باشد !
مرحله ۱ : یه ابزار نوک تیز و خیلی باریک مثل سوزن پیدا کنید و سوزن رو تو حفره کوچیک Reset وارد کرده تا دکمه ریز رو حس کنید . حالا با سوزن دکمه ( داخل حفره Reset ) را فشار داده و حدود ۱۰ تا نهایتا ۱۵ ثانیه نگه دارید ( ۱۰ ثانیه کافیه اما برای اطمینان ۱۵ ثانیه نگه دارید ) .تمام این ۱۵ ثانیه سوزن را رها نکنید و دکمه رو در حالت فشرده شده نگه دارید.
مرحله ۲ : بعد از ۱۰ تا ۱۵ ثانیه دیگه سوزن را خارج کنید . با این کار مودم به تنظیمات اولیه کارخانه بازگشته و دوباره روشن می شود.چراغ برق یا Power ، چراغ DSL و چراغ LAN باید روشن شوند اما چراغ اینترنت خاموش می ماند !
ریست کردن مودم ADSL به روش نرم افزاری
مرحله ۱ : ابتدا مروگر را باز کنید و به آدرس ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ بروید . در این صفحه نام کاربری و رمز عبور مودم را وارد کنید.
مرحله ۲ : صفحه تنظیمات هر شرکت سازنده مودم با بقیه ممکن است تفاوت داشته باشد.معمولا گزینه Reset و یا شاید Restore را می تونید در قسمت Management مودم پیدا کنید . با کلیک روی این گزینه نوار پیشرفت یا Progress bar ظاهر می شود که درصد پیشرفت عمل ریست کردن مودم رو نمایش داده و بعد از 10 الی 15 ثانیه پیغام ظاهر میشود و اعلام می کند که ریست با موفقیت انجام شد . البته ممکن است بعضی از مودم ها امکان ریست نرم افزاری رو نداشته باشند!