امروز،
امروزه میزان استفاده کاربران اینترنتی از موتورهای جستجو گر و در صدر آن ها گوگل ، روز به روز در حال افزایش است ، به همین خاطر است که اهمیت مبحث سئو و بهینه سازی سایت هم به شدت افزایش پیدا کرده است ، یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در سئو سایت شما متا تگ ها هستند ، اما قبل از اینکه با انواع متا تگ ها آشنا شوید و اینکه متا تگ چیست نیاز به شناخت مفهوم متا تگ دارید گه در ادامه توضیحات کامل داده شده است.
متا تگ چیست ؟ Meta Tags یا Meta Data به اطلاعاتی گفته می شود که در توصیف اطلاعات دیگر به کار برده می شود ، متا تگ ها جز عناصر اصلی صفحات وب به شمار می روند و به وسیله آن ها می توانید کنترل بیشتری روی نحوه نمایش سایت در موتور های جستجو داشته باشید ، که در نهایت به افزایش ترافیک سایت شما منجر می شود.
متا تگ ها انواع مختلفی دارند که هر کدام بنا بر استفاده وب مسترها می توانند مفید واقع شوند ، در این مقاله سعی داریم انواع متا تگ ها و تاثیر آن ها روی سئو و بهینه سازی سایت را مورد بررسی قرار دهیم ، پس پیشنهاد می کنیم تا آخر این مقاله ما را همراهی کنید.
انواع متا تگ ها
همان طور که در بالا اشاره کردیم متا تگ ها انواع مختلفی دارند که هر کدام بنا بر استفاده وب مستر مورد استفاده قرار می گیرند ، متا تگ ها بین تگ های <head> قرار می گیرند و اگر چند تا متا تگ داشته باشیم آن ها را پشت سر هم می گذاریم ، ما بیش از ۳۰ نوع متا تگ داریم که در زیر به برخی از آن ها اشاره می کنیم :
۱ – متا تگ های http-equiv : در این متا تگ equiv مخفف کلمه equivalent به معنی معادل است و می تواند مقادیری مثل content-type , refresh , cache-control , set-cookie داشته باشد که در ادامه هرکدام را توضیح می دهیم.
http-equiv مقدار content-type : این متا تگ به همراه عبارت content-type به موتورهای جستجو اعلام می کند که صفحه سایت شما از چه ساختاری استفاده می کند و همچنین کارکترهای آن از چه یونیکدی پیروی می کنند :
<meta http-equiv=”content-type” content=”text/html; charset=utf-8”>
البته در جدیدترین نسخه Html نیازی به http-equiv نیست و همین که از charset استفاده کنیم کافی است :
<meta charset=”utf-8”>
http-equiv مقدار refresh : این متا تگ به همراه عبارت refresh باعث می شود صفحه سایت شما بنا بر زمانی که شما به ثانیه مشخص می کنید refresh شود ، شاید این سوال برای شما پیش بیاید که این کار چه فایده ای می تواند داشته باشد ، بعضی اوقات هنگامی که کاربر در صفحه سایت شما است ، ممکن است در همان لحظه آپدیتی را در سایت خود منتشر کنید ، refresh کردن باعث می شود که کاربر از آخرین آپدیت سایت شما مطلع شود و برایش به نمایش در بیاید ، در ضمن باید از صفت content هم استفاده کنیم :
<meta http-equiv=”refresh” content=”۷”>
برای مثال در حالت بالا ، صفحه سایت شما هر ۷ ثانیه refresh می شود.
اگر بخواهیم کل سایت را refresh کنیم در ادامه دستور بالا اینگونه عمل می کنیم :
url=https://webdaran.com”>
البته لازم به ذکر است که این قسمت اختیاری است و اگر استفاده نکنیم ، همان صفحه ای که تعریف کردیم ، refresh می شود.
http-equiv مقدار cache-control : شما وقتی یک سایت را برای اولین بار توسط مرورگر خود باز می کنید ، مرورگر شما به صورت خودکار یک سری اطلاعات را از آن سایت ذخیره می کند ، این کار باعث می شود تا برای دفعات بعدی سایت را راحت تر باز کند ، اما شاید شما بخواهید بعضی از صفحات سایتتان از این امر مبرا بماند ، برای این کار از این متا تگ به همراه عبارت cache-control استفاده می کنید که ۴ حالت دارد :
۱ – public : زمانی استفاده می کنید که می خواهید cache برای همه کاربران سایت شما باشد :
<meta http-equiv=”cache-control” content=”public”>
۲ – private : زمانی استفاده می کنید که می خواهید cache برای برخی از کاربران سایت شما باشد ، مثلا کسانی که در سایت شما ثبت نام کرده اند :
<meta http-equiv=”cache-control” content=”private”>
۳ – no-cache : زمانی استفاده می کنید که می خواهید هیچ cache برای کاربران ذخیره نشود ، این روش زمانی استفاده می شود که شما سایتی را دارید که به طور مداوم در حال آپدیت شدن است ، مثلا سایتی که در رابطه با ارزهای خارجی باشد باید به طور مداوم آپدیت شود :
<meta http-equiv=”cache-control” content=”no-cache”>
۴ – no-store : زمانی استفاده می کنید که می خواهید در یک مدت زمان مشخص cache صورت گیرد :
<meta http-equiv=”cache-control” content=”no-store”>
http-equiv مقدار set-cookie : صفت دیگری که می توانیم به عنوان مقدار برای http-equiv به کار ببریم :
<meta http-equiv=”set-cookie” content=”criswizard;path=/; expires=Sunday, 10-Feb-19 14:10:00 GMT”>
در مثال بالا criswizard نام کوکی ، path آدرس کوکی ، تاریخ انقضا ، تاریخ و ساعت هم که در بالا مشخص است.
۲ – متا تگ توضیحات : متا تگ توضیحات یا متا description یکی از تاثیر گذار ترین عوامل بر روی لینک قابل نمایش نیست . لطفا ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید محسوب می شود ، و با اینکه عاملی غیر مستقیم به شمار می رود تاثیر آن به حدی بالاست که در حد یک عامل مستقیم است :
<meta name=”description” content=”توضیحات”>
نکاتی که باید در متا تگ توضیحات رعایت کنید : از درج توضیحات تکراری در صفحات سایت خودداری کنید ، کلمه کلیدی در توضیحات وجود داشته باشد ، بهتر است توضیحات به صورت جمله ای و توصیفی باشد ، از کلماتی استفاده کنید که ارتباط نزدیکی با محتوا داشته باشند.
۳ – متا تگ keywords : این متا تگ در گذشته تاثیر بسیار زیادی روی سئو سایت داشت همانند متا تگ توضیحات ، ولی با تغییر الگوریتم گوگل تاثیر گذشته اش را از دست داد ولی هنوز هم تا حدی تاثیر گذار است ، باید دقت کنید که به صورت محدود از این متا تگ استفاده کنید وگرنه تاثیر منفی روی سئو سایت شما خواهد داشت :
<meta name=”keywords” content=”کلمات کلیدی”>
برای جدا کردن کلمات کلیدی از ویرگول انگیلیسی استفاده کنید ، باید دقت کنید که تعداد کلمات کلیدی ، نه خیلی کم باشد و نه خیلی زیاد ، البته مقدار مشخصی برای تعداد این کلمات تعریف نشده است ولی به نظر بین ۳ تا ۹ کلمه مناسب است.
۴ – متا تگ robots : ربات های جستجو گر به صورت خودکار تمامی صفحات سایت شما را جستجو و مورد برسی قرار می دهند ، اگر می خواهید گوگل مطلبی را که انتشار داده اید زودتر ایندکس کند و آن را فالو کند از این متا تگ استفاده کنید ، همچنین اگر می خواهید برخی از صفحات سایت شما در گوگل ایندکس نشود و ربات ها آن را بررسی نکنند ، باز هم می توانید از این متا تگ استفاده کنید :
<meta name=”robots” content=”index , follow”>
<meta name=”robots” content=”noindex , nofollow”>
<meta name=”robots” content=”index , nofollow”>
۵ – : برای اینکه مشخص کنید که صفحه مورد نظر از چه برنامه ای برای انتشار مطالب استفاده می کند ، البته تاثیر خاصی روی سئو سایت شما ندارد :
<meta name=”generator” content=”php”>
۶ – متا تگ author : با این متا تگ می توانیم نویسنده مطلب را مشخص کنیم ، البته مانند متا تگ بالا تاثیری روی سئو سایت شما ندارد و برای سایت هایی که چند مدیر دارند کاربرد دارد :
<meta name=”author” content=”admin”>
۷ – متا تگ expires : همان طور که از اسمش پیداست تاریخ انقضای صفحه سایت شما را مشخص می کند و برای صفحاتی کاربرد دارد که می خواهید مدت زمان محدودی در دسترس کاربران باشد ، این متا تگ هم مانند موارد بالا تاثیر چندانی در سئو سایت ندارد :
<meta name=” expires” content=”sun, 10 feb 2019”>
۸ – متا تگ copyright : زمانی از این متا تگ استفاده کنید که می خواهید مشخص کنید صفحه مورد نظر دارای حقوق مولف است :
<meta name=” copyright” content=”۲۰۱۸ webdaran.com”>
۹ – متا تگ view port : امروزه افراد زیادی در سراسر دنیا به وسیله تلفن همراه خود وب گردی می کنند و کارهای اینترنتی خود را انجام می دهند ، به وسیله این متا تگ ، صفحات وب در گوشی های تلفن همراه قابل رویت می شود.
۱۰ – متا تگ content language : زمانی که شما یک سایت ۲ زبانه یا چند زبانه دارید و موتورهای جستجو گر بخواهند سایت ها را بر اساس زبان تقسیم بندی کنند ، از این متا تگ استفاده می شود.
۱۱ – متا تگ site verification (تاییدیه سایت) : در مواقعی که شما یک سایت فروشگاهی یا شرکتی یا وبلاگ داشته باشید مورد استفاده قرار می گیرد.
۱۲-متا تگ شبکه های اجتماعی : یکی از مهمترین متا تگ ها در مبحث بهینه سازی سایت متا تگ های شبکه های اجتماعی هستند که در این بین فیسبوک و توییتر با سیستم های اختصاصی open graph و twitter cards در بین شبکه های اجتماعی پیشتاز هستند.
جمع بندی
همان طور که مشاهده کردید در اکثر متا تگ ها از دو صفت name و content استفاده شد ، تعداد متا تگ ها به این مواردی که اشاره کردیم ختم نمی شود و همان طور که در ابتدای مقاله گفتیم بستگی به نیاز وب مستر ، متا تگ های زیادی وجود دارند ولی ما سعی کردیم در این مقاله به پر کاربرد ترین متا تگ ها اشاره کنیم ، امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد ، مرسی بابت همراهی شما.
متا تگ چیست ؟ Meta Tags یا Meta Data به اطلاعاتی گفته می شود که در توصیف اطلاعات دیگر به کار برده می شود ، متا تگ ها جز عناصر اصلی صفحات وب به شمار می روند و به وسیله آن ها می توانید کنترل بیشتری روی نحوه نمایش سایت در موتور های جستجو داشته باشید ، که در نهایت به افزایش ترافیک سایت شما منجر می شود.
متا تگ ها انواع مختلفی دارند که هر کدام بنا بر استفاده وب مسترها می توانند مفید واقع شوند ، در این مقاله سعی داریم انواع متا تگ ها و تاثیر آن ها روی سئو و بهینه سازی سایت را مورد بررسی قرار دهیم ، پس پیشنهاد می کنیم تا آخر این مقاله ما را همراهی کنید.
انواع متا تگ ها
همان طور که در بالا اشاره کردیم متا تگ ها انواع مختلفی دارند که هر کدام بنا بر استفاده وب مستر مورد استفاده قرار می گیرند ، متا تگ ها بین تگ های <head> قرار می گیرند و اگر چند تا متا تگ داشته باشیم آن ها را پشت سر هم می گذاریم ، ما بیش از ۳۰ نوع متا تگ داریم که در زیر به برخی از آن ها اشاره می کنیم :
۱ – متا تگ های http-equiv : در این متا تگ equiv مخفف کلمه equivalent به معنی معادل است و می تواند مقادیری مثل content-type , refresh , cache-control , set-cookie داشته باشد که در ادامه هرکدام را توضیح می دهیم.
http-equiv مقدار content-type : این متا تگ به همراه عبارت content-type به موتورهای جستجو اعلام می کند که صفحه سایت شما از چه ساختاری استفاده می کند و همچنین کارکترهای آن از چه یونیکدی پیروی می کنند :
<meta http-equiv=”content-type” content=”text/html; charset=utf-8”>
البته در جدیدترین نسخه Html نیازی به http-equiv نیست و همین که از charset استفاده کنیم کافی است :
<meta charset=”utf-8”>
http-equiv مقدار refresh : این متا تگ به همراه عبارت refresh باعث می شود صفحه سایت شما بنا بر زمانی که شما به ثانیه مشخص می کنید refresh شود ، شاید این سوال برای شما پیش بیاید که این کار چه فایده ای می تواند داشته باشد ، بعضی اوقات هنگامی که کاربر در صفحه سایت شما است ، ممکن است در همان لحظه آپدیتی را در سایت خود منتشر کنید ، refresh کردن باعث می شود که کاربر از آخرین آپدیت سایت شما مطلع شود و برایش به نمایش در بیاید ، در ضمن باید از صفت content هم استفاده کنیم :
<meta http-equiv=”refresh” content=”۷”>
برای مثال در حالت بالا ، صفحه سایت شما هر ۷ ثانیه refresh می شود.
اگر بخواهیم کل سایت را refresh کنیم در ادامه دستور بالا اینگونه عمل می کنیم :
url=https://webdaran.com”>
البته لازم به ذکر است که این قسمت اختیاری است و اگر استفاده نکنیم ، همان صفحه ای که تعریف کردیم ، refresh می شود.
http-equiv مقدار cache-control : شما وقتی یک سایت را برای اولین بار توسط مرورگر خود باز می کنید ، مرورگر شما به صورت خودکار یک سری اطلاعات را از آن سایت ذخیره می کند ، این کار باعث می شود تا برای دفعات بعدی سایت را راحت تر باز کند ، اما شاید شما بخواهید بعضی از صفحات سایتتان از این امر مبرا بماند ، برای این کار از این متا تگ به همراه عبارت cache-control استفاده می کنید که ۴ حالت دارد :
۱ – public : زمانی استفاده می کنید که می خواهید cache برای همه کاربران سایت شما باشد :
<meta http-equiv=”cache-control” content=”public”>
۲ – private : زمانی استفاده می کنید که می خواهید cache برای برخی از کاربران سایت شما باشد ، مثلا کسانی که در سایت شما ثبت نام کرده اند :
<meta http-equiv=”cache-control” content=”private”>
۳ – no-cache : زمانی استفاده می کنید که می خواهید هیچ cache برای کاربران ذخیره نشود ، این روش زمانی استفاده می شود که شما سایتی را دارید که به طور مداوم در حال آپدیت شدن است ، مثلا سایتی که در رابطه با ارزهای خارجی باشد باید به طور مداوم آپدیت شود :
<meta http-equiv=”cache-control” content=”no-cache”>
۴ – no-store : زمانی استفاده می کنید که می خواهید در یک مدت زمان مشخص cache صورت گیرد :
<meta http-equiv=”cache-control” content=”no-store”>
http-equiv مقدار set-cookie : صفت دیگری که می توانیم به عنوان مقدار برای http-equiv به کار ببریم :
<meta http-equiv=”set-cookie” content=”criswizard;path=/; expires=Sunday, 10-Feb-19 14:10:00 GMT”>
در مثال بالا criswizard نام کوکی ، path آدرس کوکی ، تاریخ انقضا ، تاریخ و ساعت هم که در بالا مشخص است.
۲ – متا تگ توضیحات : متا تگ توضیحات یا متا description یکی از تاثیر گذار ترین عوامل بر روی لینک قابل نمایش نیست . لطفا ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید محسوب می شود ، و با اینکه عاملی غیر مستقیم به شمار می رود تاثیر آن به حدی بالاست که در حد یک عامل مستقیم است :
<meta name=”description” content=”توضیحات”>
نکاتی که باید در متا تگ توضیحات رعایت کنید : از درج توضیحات تکراری در صفحات سایت خودداری کنید ، کلمه کلیدی در توضیحات وجود داشته باشد ، بهتر است توضیحات به صورت جمله ای و توصیفی باشد ، از کلماتی استفاده کنید که ارتباط نزدیکی با محتوا داشته باشند.
۳ – متا تگ keywords : این متا تگ در گذشته تاثیر بسیار زیادی روی سئو سایت داشت همانند متا تگ توضیحات ، ولی با تغییر الگوریتم گوگل تاثیر گذشته اش را از دست داد ولی هنوز هم تا حدی تاثیر گذار است ، باید دقت کنید که به صورت محدود از این متا تگ استفاده کنید وگرنه تاثیر منفی روی سئو سایت شما خواهد داشت :
<meta name=”keywords” content=”کلمات کلیدی”>
برای جدا کردن کلمات کلیدی از ویرگول انگیلیسی استفاده کنید ، باید دقت کنید که تعداد کلمات کلیدی ، نه خیلی کم باشد و نه خیلی زیاد ، البته مقدار مشخصی برای تعداد این کلمات تعریف نشده است ولی به نظر بین ۳ تا ۹ کلمه مناسب است.
۴ – متا تگ robots : ربات های جستجو گر به صورت خودکار تمامی صفحات سایت شما را جستجو و مورد برسی قرار می دهند ، اگر می خواهید گوگل مطلبی را که انتشار داده اید زودتر ایندکس کند و آن را فالو کند از این متا تگ استفاده کنید ، همچنین اگر می خواهید برخی از صفحات سایت شما در گوگل ایندکس نشود و ربات ها آن را بررسی نکنند ، باز هم می توانید از این متا تگ استفاده کنید :
<meta name=”robots” content=”index , follow”>
<meta name=”robots” content=”noindex , nofollow”>
<meta name=”robots” content=”index , nofollow”>
۵ – : برای اینکه مشخص کنید که صفحه مورد نظر از چه برنامه ای برای انتشار مطالب استفاده می کند ، البته تاثیر خاصی روی سئو سایت شما ندارد :
<meta name=”generator” content=”php”>
۶ – متا تگ author : با این متا تگ می توانیم نویسنده مطلب را مشخص کنیم ، البته مانند متا تگ بالا تاثیری روی سئو سایت شما ندارد و برای سایت هایی که چند مدیر دارند کاربرد دارد :
<meta name=”author” content=”admin”>
۷ – متا تگ expires : همان طور که از اسمش پیداست تاریخ انقضای صفحه سایت شما را مشخص می کند و برای صفحاتی کاربرد دارد که می خواهید مدت زمان محدودی در دسترس کاربران باشد ، این متا تگ هم مانند موارد بالا تاثیر چندانی در سئو سایت ندارد :
<meta name=” expires” content=”sun, 10 feb 2019”>
۸ – متا تگ copyright : زمانی از این متا تگ استفاده کنید که می خواهید مشخص کنید صفحه مورد نظر دارای حقوق مولف است :
<meta name=” copyright” content=”۲۰۱۸ webdaran.com”>
۹ – متا تگ view port : امروزه افراد زیادی در سراسر دنیا به وسیله تلفن همراه خود وب گردی می کنند و کارهای اینترنتی خود را انجام می دهند ، به وسیله این متا تگ ، صفحات وب در گوشی های تلفن همراه قابل رویت می شود.
۱۰ – متا تگ content language : زمانی که شما یک سایت ۲ زبانه یا چند زبانه دارید و موتورهای جستجو گر بخواهند سایت ها را بر اساس زبان تقسیم بندی کنند ، از این متا تگ استفاده می شود.
۱۱ – متا تگ site verification (تاییدیه سایت) : در مواقعی که شما یک سایت فروشگاهی یا شرکتی یا وبلاگ داشته باشید مورد استفاده قرار می گیرد.
۱۲-متا تگ شبکه های اجتماعی : یکی از مهمترین متا تگ ها در مبحث بهینه سازی سایت متا تگ های شبکه های اجتماعی هستند که در این بین فیسبوک و توییتر با سیستم های اختصاصی open graph و twitter cards در بین شبکه های اجتماعی پیشتاز هستند.
جمع بندی
همان طور که مشاهده کردید در اکثر متا تگ ها از دو صفت name و content استفاده شد ، تعداد متا تگ ها به این مواردی که اشاره کردیم ختم نمی شود و همان طور که در ابتدای مقاله گفتیم بستگی به نیاز وب مستر ، متا تگ های زیادی وجود دارند ولی ما سعی کردیم در این مقاله به پر کاربرد ترین متا تگ ها اشاره کنیم ، امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد ، مرسی بابت همراهی شما.